tirsdag den 23. december 2014

#23. december - churros


De minder mig nu mest om loppemarkeder om sommeren, hvor jeg elsker at få de lækre spanske snacks. Men som alternativ til æbleskiver og andre julelækkerier, er de perfekte i juletiden også.

De har stået på to-do-listen i lang tid og jeg er glad for jeg brugte lillejuleaften på at tilberede dem og nyde dem i sofaen med Tommi og Buddy...

Churros er nemme at lave og lad dig ikke forskrække af at de skal steges i olie. Jeg købte 1 liter solsikkeolie til 8 kr. og stegte dem i en gryde. Nemt og billigt.

4-5 portioner
4 dl. vand
60 g. sukker
75 g. smør
½ tsk. salt
Korn fra 1 vaniljestang
250 g. mel
2 æg
Olie til stegning

Kom vand, sukker, smør, salt og vanilje i en gryde og bring i kog. Tag gryden af varmen og tilsæt melet under omrøring (det er nemmest med håndmikser). Rør dejen glat og tilsæt så æggene et af gangen. Kom dejen i en sprøjtepose med stor stjernetyl. 
Varm olien op i en gryde til det syder når du stikker en tandstik eller lignende i. 
Sprøjt dejen ud i den varme olie i forskellige forme og steg dem ca. 5 minutter til de er gyldne og flyder til toppen - de skal vendes halvvejs. 
Læg på køkkenrulle, som overskydende olie drypper af. Sigt flormelis over dem og server. Evt. med softice, chokoladesauce eller med kanelsukker





2 kommentarer:

  1. UHMNNN De ser meget gode og meget usunde ud. Men de smager sikkert himmelsk :)

    GOD JUL!

    SvarSlet
    Svar
    1. De er super lækre 😍
      Tak og i lige måde 😄

      Slet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget