søndag den 28. september 2014

Æblekage-muffins (makronmuffins med æblegrød og flødeskum)


Når jeg bager kage til jobbet, er det som regel en ny uafprøvet opskrift og det sker at det 'går i kage'. Derfor har jeg altid en plan b klar. Det havde jeg også i sidste uge hvor jeg legede med popcornskage.

Reservekagen var disse muffins som er muffinsudgaven af den klassiske gammeldags æblekage med makroner, æblegrød og flødeskum på toppen.
De vakte lykke og smagte rigtig godt, men skal spise på dagen eller snarest derefter, da makronkagen hurtig bliver kedelig med æblegrød indeni. Alternativ kan man jo fryse muffins og æblegrød hver for sig og så tø op ved servering.

De er rigtig nemme at bage og det tog ikke længe at udhule, fylde og pynte dem. Jeg havde desværre kun min sifon til at pynte med og det gav langt fra samme pæne resultat, som ved en sprøjtepose med tyl.

12 muffins
125 g. smør/bagemargarine
125 g. sukker
3 æg
Korn fra 1 vaniljestang
100 g. mel
250 g. knuste makroner

1 portion æblegrød (500 g. skrællet æbler uden kernehus i både, 30 g. sukker, korn og stang fra 1 vaniljestang og lidt under 1 dl. vand)

Flødeskum
Frisk æble i tynde både vendt i lidt citronsaft

Start med at lave æblegrøden så den kan køle imens du bager. Kom alle ingredienserne i en gryde og bring i kog ved middelvarme til æblerne er bløde og kan mases ud til mos/grød. Tag vaniljestang op og rør resten sammen til grød. Stil på køl og kom grøden i en sprøjtepose når afkølet.

Bag muffinsene ved at piske æg og sukker til en luftig skum. Tilsæt vaniljekorn, mel, makroner og smeltet smør/margarine. Rør hurtigt sammen (min dej blev ret fast) og fordel i muffinsforme i en fast muffinsform (alu eller silikone).
Bag ved 180 grader i ca. 20-25 minutter. Afkøl på en rist.

Når dine muffins er afkølet udhules de i midten og der fyldes æblegrød i gennem en sprøjtepose. Stil på køl og inden servering pyntes de med flødeskum og en æbleskive.








3 kommentarer:

  1. Mums sikke en super ide og popcorn kagen er bare herlig! Elsker sådan nogen nye ideer. KNUS

    SvarSlet
  2. God ide med makronkage og æblegrød :)

    SvarSlet
  3. Sjov ide, igen. Dejligt du er tilbage;-)

    Kh.
    Anne-Marie

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget