tirsdag den 17. juni 2014

Appelsinsorbet med chokoladestykker

 
Da jeg for 5 år siden arbejdede i Netto solgte vi billige Melissa ismaskiner og ung og naiv som jeg var købte jeg, fyldt med drømme om alt det is jeg nu skulle fremstille...

Da jeg opdagede at skålen skulle fryses 1 døgn inden man kunne lave is, dalede drømmene lidt og da jeg så alligevel prøvede maskinen af og resultatet var halv frossen slush ice gemte jeg den væk i et skab og lod den samle støv.

I år vil jeg virkelig gerne være med på is-fremstillings-bølgen og jeg har i længe overvejet at købe en 'rigtig' ismaskine med kompressor. Jeg afventer fortsat at de kommer lidt mere på tilbud og indtil da har jeg fundet den billige maskine frem fra gemmerne. Jeg har indset at det aldrig bliver til rigtig is i den, men efter denne test af appelsinsorbet er jeg klar over at den kan lave så meget af forarbejdet at jeg blot kan hælde det i en boks og komme det i fryseren efterfølgende - uden at jeg skal over og røre i det hele tiden.

Appelsinerne lagde i frugtskålen og fristede og da temperaturen i stuen kom over de 27 grader gik jeg i gang med at koge en lækker sirup af skallen og vupti - appelsinsorbet med hakket chokolade (med appelsinsmag).

3 portioner
4 appelsiner - øko, da skallen skal bruges
1 citron
2 dl. sukker
3 dl. vand
20 g. hakket chokolade (evt. med appelsinsmag)

Riv skallen af appelsinerne og kom dem i en gryde med vand og sukker. Lade det koge op i ca. 10 minutter til det er en flydende sirup og stil på køl til det er ca. 10 grader.
Imens presses saften ud af appelsinerne og citronen - jeg kom en lille smule af appelsinkødet med i isen, hvilket var lækkert. Stil frugtjuicen på køl.
Når siruppen er kold (hvis du ikke ønsker appelsinskallen i isen skal denne sies fra nu) blandes det sammen med juicen og køres på ismaskine i ca. 35 minutter. Efter de 20 minutter tilsættes den hakkede chokolade.
Hæld i en bøtte og stil på frost til ønskede konsistens og server.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget