mandag den 11. november 2013

Mortens aften med andesteg - generelprøven til jul


Weekenden stod som skrevet på bl.a. bytur lørdag nat i Ribe. En rigtig dejlig aften med nogle søde tøser og en kanelmø, som vi var ganske søde ved :)
Jeg valgte at overnatte på sofaen i Ribe, da Tommi samme aften skulle til ålegilde med hans far, hvilket ikke plejer at gå stille for sig.

Søndag formiddag var jeg vel hjemme, men noget klatøjet efter blot 4 timers søvn. Jeg tog mig sammen og gik i køkkenet med det samme. Rødkålen blev kogt i eddike og hældt på glas, kartoflerne blev skrællet og anden blev rengjort og krydret godt med salt, selvom jeg lige skulle synke en ekstra gang da indvoldene skulle ud og fordeles i bradepanden.

Dette var faktisk min generelprøve, for vi har i år besluttet at holde jul i Rebelsig med mine forældre, da min søster har aften/nattevagt i Århus. Min mor skal dog også arbejde og er hjemme ved 20-tiden, så det bliver lidt utraditionelt, men maden skal være 100% som den plejer i min familie.

Det gik over alt forventning med anden og det jeg frygtede mest: sovsen. Den blev en smule tynd, da jeg var bange for at den ville smage melet ved jævning.

Jeg læste flere fremgangsmåder og valget mellem langtidsstegning og almindelig stegning endte uafgjort, da jeg lod den få ca. 3½ time og så hvile i 30 minutter. Resultatet var sprød skind, mørt kød med let rosafarve og en lækker bouillion i fadet.
Jeg skar mit æble til fyldet i tern, men næste gang bliver det i lidt større både, så de er bedre efter stegningen.

3-4 personer
1 and, ca. 3 kg. med indmad (spiserør, hjerter, lever)
Groft salt
20 svesker
1 æble i både
Vand

Min and blev taget op af fryseren torsdag aften og lagt i fad i køleskabet til brug søndag eftermiddag og den var klar til gnidning af salt.
Tag anden ud af køleskabet og lad den stå ude i 1 time så den ikke er iskold, fjern indmaden og klip vingespidserne af, men gem det hele. Gnid den ind i groft salt indvendig og udvendigt og fyld op med æblebåde og svesker. Luk den sammen med kødnåle. Kom indmaden og vingespidserne i en bradepande med rist over og hæld vand ved næsten op til kanten. Læg anden ovenpå risten og sæt den i ovnen ved 175 grader. Herefter skal anden passe sig selv til den er klar. Hver halve time overhælder du anden med saucen under risten, så den bliver lækker sprød.

Når anden er færdig lægges den på skærebræt med saftrande og under sølvpapir. Hæld indholdet fra bradepanden igennem en sigte og i en gennemsigtig skål/målebæger så man kan se hvor det skiller. Lad det stå lidt imens du varmer en gryde op. Skum fedtet fra andeboullionen og hæld den resterende masse (den mærke del) i en gryde. Bring i kog og jævn med maizena til ønsket konsistens. Smag evt. til med salt, peber, ribsgele eller kartoffelvand og kulør.
Server!







3 kommentarer:

  1. Det klarede du flot! Men det er ikke spiserøret, det er halsen. Hvis du koger sovsen ved svag temp. en fem minutter, ligesom når du laver opbagt sovs, så forsvinder melsmagen, for så er melet helt forklistret. Til jul kan du stege anden om formiddagen, skære den ud og lægge stykkerne i et ovnfast fad med stanniol over og så på køl. Til aften drysser du kødet med noget godt salt og sætter fadet ind i ovnen. Så får du sprød skind - og slap for at stå og fedte med anden i dit pæne tøj og med gæsterne inde i stuen.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha, Tommi sagde det var spiserøret og jeg stoler jo blindt for ham, så tak for rettelsen :)

      Ja, min mor siger også det med at stege den dagen før og så lune, men nu gik det jo så godt denne gang, så tænker at jeg bare gør det igen - skal alligevel stege flæskesteg juleaften også, så ovnen er i gang.

      Mange tak for din kommentarer - det er dejligt at vide at nogle læser teksten og gider rette hvis man tager fejl :)

      Slet
  2. God side! Jeg går ud fra, at du brugte en landand, siden der var indmad i. En berberiand vil aldrig få smagen af rigtig andesteg, da det er en anden race.
    Men sovsen...., den skal være opbagt, ellers vil den virke for "tynd", og så smager den altså også bedre til andesteg.
    Gerda

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget