tirsdag den 22. oktober 2013

Mad til 2 dage - Politikkens Forlag


Politikkens Forlag har sendt Mette Mølbaks nye bog, som handler om at planlægge ugens aftensmad og komme med idéer til hvordan man kan bruge mange af de samme ingredienser i forskellige retter. Danskerne smider alt for meget mad ud, som vi ikke får brugt. Dels er dette spild af penge for os selv, men dels er det jo også latterligt! Når jeg ser andre smide rester af aftensmaden ud, f.eks. kartofler, salat eller kød er jeg ofte fræk og spørge om vi skal tage det med hjem til Buddy fremfor det ender i skraldespanden.

Madspild er noget der kan få mig op i det røde felt, men jeg må jo indrømme at det for ofte sker at jeg vender min grøntsagsskuffe ned i containeren fordi det er blevet kedeligt og slatten. Når jeg til gengæld tømmer noget er jeg uendelig stolt når jeg smider den tomme emballage i skraldespanden. Måske fordi det sker så sjældent....



Jeg har nu lavet et system derhjemme, som jeg er ved at teste. Jeg handler stort set kun 1 gang i ugen, tirsdag, i abc-lavpris, og så er der mad til en hel uge og evt. noget til fryser, forrådskammer, osv. Systemet går ud på at jeg har hængt bonen op på køleskabet og så skal strege ud når noget er brugt! På den måde glemmer jeg ikke pålægget som ligger bagerst eller tingene i grøntsagsskuffen. Jeg har nu gjort det i 4 uger, så der hænger 4 boner, og jeg kan faktisk snart tage den fra uge 1 ned, da alt efterhånden er brugt. Ved de ting der kommer i fryseren står der F og L for de langtidsholdbare ting som kommer på "lageret". Og ja, jeg er jo liste-freak, så jeg har skam også en liste over alt i fryseren :)
Jeg har f.eks. indset at jeg konsekvent køber en pose løg og gulerødder hver uge, men at de oftest ender hhv. i skraldespanden og i hestenes fodertrug.

Nå, det var bogen!

Opskrifterne er moderne og let gennemskuelige og jeg er vild med opsætningen af billeder, så man kan se 'forskellen' på måltiderne af de samme hovedingredienser!



I forhold til prisen som vejledende er på 250,- synes jeg måske at den er for 'tynd'. Det er mange penge for en kogebog og måske i overkanten for denne på trods af det gode koncept! Kommer den på tilbud på skynd jer at køb den. Ellers må I skrive den på ønskelisten til jul.

2 kommentarer:

  1. Billederne ser i hvert fald super lækre og inspirerende ud..

    Og mad spild er virkelig noget dumt noget, men samtidig bliver grøntsager så hurtige kedelig på den her årstid synes jeg

    SvarSlet
    Svar
    1. Madspild er forfærdeligt - især hvis det er kød! Heldigvis har vi hund som er altædende og de fleste grøntsager kan hestene få når de er kedelige, så det er ganske sjældent at jeg rent faktisk smider noget i skraldespanden, men derfor er det alligevel spild af penge for maden.

      God dag :)

      Slet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget