søndag den 25. august 2013

Jordbærmarmelade med appelsin


Min mor dukkede i juli op med 2 kg. renset jordbær som skulle bruges ret hurtigt. Vi spiste en portion, men resten endte ud i 4 glas lækker lækker marmelade.

Jeg kiggede mange opskrifter igennem og overvejede at komme lakrids eller rarbarber i. Jeg gad dog ikke ud og handle og da der så lagde en appelsin i køleskabet var valget nemt.
Resultatet smagte af appelsin, men jeg tilføjede lidt cointreau, som gjorde det perfekt!

4 glas marmelade
2 kg. jordbær, renset og uden stilk
Skal og saft fra 1 økologisk appelsin
1-1,2 kg. sukker
1 brev geleteringspulver (den røde fra dr. Oetker)

Kom de rensede jordbær i en skål eller fad, drys ca. 300 g. sukker over samt saft og skal fra appelsinen, kom låg eller film på og stil dem på køl natten over - dette for at bærrene danner saft.
Tag en stor gryde, hæld jordbær+saft op og kog det op til kogepunktet. Tilsæt det resterende sukker - smag langsomt til hen af vejen. Lad det koge i ca. 10 minutter. Sluk for blusset, tag gryden af varmen.
Stavblend marmeladen hvis du ikke ønsker hele bær i det færdige resultat. Rør geleringspulveret op i lidt sukker og rør det ud i den varme marmelade - læs bag på posen hvor meget der skal til. Test konsistensen ved at tage en tsk. og smøre ud på en tallerken, vent 30 sekunder og se den færdige konsistens. Smag til med sukker, appelsin og evt. appelsinlikør.
Hæld på atamonskyllede glas og sæt straks låg på.


 
Nu er vores ferie efterhånden slut. Imorgen står den på hverdag igen. Arbejde, madpakke, vækkeur, rutiner. Det er både godt og skidt. Jeg savner lidt mine rutiner i hverdagen og mere energi når jeg ikke sover 10 timer i døgnet. Dog ønskede jeg at jeg kunne afslutte alt det med Laban inden jeg skulle på arbejde, så det ikke ville påvirke mig udenfor hjemmet. Jeg skal tage beslutningen imorgen og kontakte dyrlægen. Jeg tror den er taget, men håber alligevel på at der kommer et mirakel hvis jeg udsætter det længe nok....


2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jep, evt. der skal mere sukker i så. Smag dig frem :)

      Slet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget