søndag den 4. august 2013

Blomkålsgratin med skinke og bacon


Jeg har fundet en helt fantastisk blog som  jeg har læst igennem fra ende til anden. Den har fokus på sundhed og grøntsager, men der sniger sig også søde sager ind. Jeg har allerede fundet en håndfuld opskrifter som er afprøvet med ændringer så det passer til vores smagsløg og budget.
Bloggen finder I her.

En af de første opskrifter jeg måtte lave var disse blomkålsgratiner. De er fyldt med grøntsager og er et måltid i sig selv, da der er skinketern i. Jeg skiftede forårsløg ud med almindelig løg og en håndfuld stegt bacon. Mums! Så kan de færdigkøbte fra Daloon godt smutte hjem til supermarkedet -  det her er en keeper og bedst af alt så tog det virkelig ikke lang tid at lave! Tænd ovnen, lav gratinen, bag i ca. 20 minutter, lav salat imens og dæk bord!

Det var lidt sjovt at smelte friskost med smør i en gryde, men det blev til sådan en lækker ostesauce, som jeg tænker vil være perfekt til en pastaret! Camilla bruger pikantost, men jeg havde kun hvidløgsost, men kom lidt chili og røget paprika i og det var perfekt! Jeg lavede heldigvis 4 stk. så der var to til frokost dagen efter. De ser måske ikke ud af meget, men de mætter gevaldigt.

4 portioner
3/4 dele blomkål
2 tsk. smør
4 spsk. friskost (pikant/hvidløgsost evt. med lidt tørret chili og røget paprika)
1 dl. mælk
2 hele æg delt i hvider og blommer
1 pakke skinketern
1 løg i grove tern
1 håndfuld bacontern

Del blomkålen i mindre buketter, kom det i en gryde og hæld kogende vand over - læg låg på og lad det stå imens du ordner resten.
I en lille gryde smeltes smør ved middelvarme og flødeosten tilsættes. Når det er smeltet og piskes godt igennem tilsættes mælken imens der piskes hele tiden. Tag gryden af varmen og hæld det op i en skål. Vask gryden og kom bacon og løgtern deri og steg dem sprøde og gyldne. 
Del æggene i blommer/hvider og tilsæt blommerne i ostemassen. Pisk sammen. I en anden skål piskes æggehviderne stive.
Bland ostemassen med skinketern, stegt bacon og løg, salt og peber, blomkål og vend det hele sammen med de stive æggehvider. Smør formene og hæld massen heri.
Bag ved 180 grader i ca. 20 minutter alt efter størrelsen på formene.
Server med salat.


2 kommentarer:

  1. Hvor ser det lækkert ud! Det bliver jeg da nødt til at prøve på et tidspunkt :)

    Christina / frkstubba.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Det smagte så lækkert. Det er en keeper herhjemme - om ikke andet så til madpakken! :)

      Slet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget