fredag den 2. august 2013

Benløse fugle


Da jeg var lille tilbragte jeg hver sommer en uge ved min mormor i Århus. Der er mange gode minder og på mad-delen er det jeg husker bedst frisk makrelsalat fra fiskehandleren på rugbrød, små lakridser i blå indpakning nede fra kiosken hvor jeg måtte leje VHS-film samt benløse fugle som vi altid fik den sidste dag når mine forældre og søster kom for at hente mig.
Jeg har drømt om det mange gange siden, men det har virket besværligt og dyrt hvis det skulle være kvalitetskød. For nogle dage siden var jeg i Kvickly efter et eller andet og fandt en smuk pakke i slagterafdelingen der var sat gevaldigt ned. Den kom med hjem i fryseren til det blev weekend og jeg havde tid til at tilberede dem.

Tommi havde aldrig smagt det og da han i forvejen ikke er til kød-kød (fars-elsker) lavede jeg dem i smug imens han var væk hjemmefra. På den måde så han heller ikke at der kom spæk indeni, for så havde han nægtet at spise det. Jeg pakkede dem sågar ind i bacon for at friste og han spiste også 3, men det var ikke favorit. Jeg selv var helt solgt og lykkelig! Så lækkert og sovsen! Sovsen! Den er himmelsk!

10 stk.
10 fugle med spæk
Baconskiver
Salt og peber
Margarine
1 okseboullionterning
5-7 dl. vand (afhænger af gryde/pande)
2 tsk. tyttebærsyltetøj eller ribsgele
2 dl. piskefløde
4 spsk. maizena
Kulør

Bank okseklumperne ud og læg en strimmel spæk i hver rulle. Rul sammen, bacon rundt om og bind med kødsnor, så de holder sig samlet. Smelt margarinen i en sautepande eller tykbundet gryde og kom bouillionterningen i - rør rundt til den er opløst. Brun fuglene af ved middelstærk varme så baconen bliver stegt og der drysses salt og peber over imens. Tilsæt vand til fuglene er 3/4 dele dækket og tyttebær/ribs. Kom låg på og lad fuglene simre under låg i ca. 2 timer. Husk at tjekke om der hele tiden er væske ved!
Herefter tilsættes fløde og fuglene simre videre i ca. 1 time endnu. Fisk herefter fuglene op, bland 2-3 dl. vand/mælk med maizena og kom det i den kogende sovs. Smag til med salt, peber og tyttebær/ribs. Tilsæt kulør for farvens skyld.
Server med kartofler og sødt/surt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget