onsdag den 17. juli 2013

Lettere mislykket fløderand


Jeg havde lige knap 1 liter piskefløde til overs og spurgte på facebook hvad den skulle bruges til. Der blev foreslået fromage og så kom jeg i tanke om fløderand. Opskriften fandt jeg ved Karolines Køkken, dog havde jeg nu ikke lige 13 blade husblas, men forsøgte alligevel at gennemføre med 10 blade....

Det gik ikke.... Den flød ud på trods af 16 timer på køl og det gjorde konsistensen lidt flydende, øv! Smagen fejlede dog intet. Jeg skiftede den kedelige vaniljesukker ud med en stang vanilje og de smukke korn gjorde smagen meget bedre end de kedelige færdiglavede man kan købe i supermarkedet.
Jeg skriver opskriften med 13 blade som Karoline anbefaler, men med rigtig vanilje, så burde det lykkes bedre for jer end mig!

1 fløderand (ca. 8 personer)
13 blade husblas
7 dl. piskefløde 38%
½ liter sødmælk
½ liter creme fraise 18%
100 g. sukker
1 vaniljestang

Læg husblassen i blød i koldt vand i ca. 10 minutter. Kom fløde, mælk, creme fraise, sukker og kornene fra vaniljestangen i en skål og pisk det godt sammen.
Tag husblassen op af vandet og smelt over vandbad. Når det er smeltet blandes ca. 2 dl. af flødeblandingen over husblassen for at afkøle - pisk godt! Hæld det hele ned i flødeblandingen og pisk igennem. Hæld massen i en randform, tildæk med folie og stil på køl i mindst 5 timer.
Vend randen ud på et fad og pynt med frisk frugt i midten.


3 kommentarer:

  1. Det kan godt være, at du kalder det for Lettere mislykket fløderand; men jeg er klar på en mundfuld :-)

    /Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Smagen var også super, så bare kom du igang med at lave en - husk ikke at skære ned på husblassen :)

      God weekend!

      Slet
  2. Jeg tør ikke. Jeg har desværre ikke evnen til, at stoppe med at spise før, der er spist op. ... Det er bl.a. derfor, at jeg dyrker udholdenhedsidræt.

    Så jeg kan kun lave sådan noget, når jeg er sikker på, at der kommer sultne gæster.

    /Ole

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget