mandag den 8. juli 2013

3i1: Hyldeblomstsaft


Det som alle hyldeblomsterne oprindeligt var tænkt til var selvfølgelig hyldeblomstsaft. Jeg læste en masse opskrifter igennem og endte med at gøre det så simpelt som muligt. Resultatet er en lækker koncentreret saft som har en smuk gylden farve.

Processen var super nem - det eneste minus er ventetiden imens det trækker. Hver gang jeg åbnede køleskabet kom der en skøn duft af hyldeblomst mig i møde, så glæden var stor da jeg endelig søndag kunne lave et glas saftevand og nyde det på terrassen.

Jeg endte ud med 2 liter saft og dette med blandingsforhold 1:6 så der er da til lidt tid. Vi har allerede drukket en del og luksusudgaven herhjemme er saften blandet op med danskvand og et lille dryp jordbærsirup. Mums!

2 liter koncentreret saft
70 hyldeblomstskærme
2 liter kogende vand
700 g. rørsukker
3 tsk. citronsyre
1 citron - økologisk

Fjern dyr og andet skidt fra skærmene og klip stilken af, så det kun er blomsterne og de tynde stilke du kommer i en stor gryde. Du må ikke skylle skærmene, da smagen eftersigende sidder i den pollen som de er bestøvet med. Vask citronen, skær den i skiver og læg ovenpå hyldeblomsterne.
Kom vandet i en gryde sammen med citronsyre og sukker og kog det op - lad det koge i 5 minutter. Kom den kogende sukkerlage over hyldeblomster og citron. Læg straks låg på og stil gryden i køleskabet i mindst 2 døgn.
Si saften (jeg brugte et tyndt klæde) og hæld på atamon-skoldede flasker.




 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget