søndag den 30. juni 2013

Rabarbercrumble


Var det ikke noget med at vi for resten havde nogle rabarbere i haven? Jo jo, de var der endnu. Jeg er ikke specielt begejstret for smagen, men i sådan en crumble, serveret med flødeskum, kan man ikke andet end at holde af dem.

Crumblen blev lavet på gefüll, men med udgangspunkt i Miss Jeanett 's opskrift, så den får I lige, for den har jeg tidligere lavet på en pærecrumble hvilket var en succes

1 tærteform
500 g. rabarber
150 g. sukker
Korn fra ½ vaniljestang

150 g. mel
120 g. smør
3 spsk. sukker
Korn fra ½ vaniljestang
½ tsk. salt

Rens rabarberne og skær dem i små stykker. Kom dem i en skål og fordel sukker og vanilje over dem. Lad dem trække på køl i min. 30 minutter. Lav imens creumblen.
Kom mel, smør, sukker, vanilje og salt i en skål og ælt det sammen med hænderne til en smuldret masse.
Kom rabarberne i et smurt ovnfast fad og fordel crumblen ovenpå. Bag ved 180 grader i ca. 35 minutter. Server med flødeskum, creme fraise eller vaniljeis.



I forrige weekend havde vi desuden udvidet Rebelsig med endnu et dyr. I sommerhalvåret har vi desværre flere gange oplevet fugle som flyver ind i vores vinduesparti i stuen og som regel ender med at lade livet på vores terrasse. Lørdag da Tommi gik udenfor hørte han noget pippe og pludselig kom en due hoppende hen til ham. Ikke en almindelig due, men en brevdue med ringe om fødderne. Den havde desværre brækket vingen og kunne ikke selv komme videre.
Tommi tog den straks i pleje og byggede et hjem til den. Vi googlede og fandt en side hvor man kunne søge på brevduer, fandt ejeren, ringede og det viste sig at duen var fløjet fra Midttyskland om fredagen og havde hjemme i Silkeborg. Ejeren var dog på Sjælland og kunne ikke afhente duen. Han ville arrangere noget.
Søndag havde vi endnu ikke hørt noget og Tommi fik ondt af duen og byggede en stor løbegård til den, så den også kunne nyde det gode vejr. Jeg fodrede den med hestefoder, solsikkekerner og brød. Mandag havde vi stadig ikke hørt noget og jeg ringede til formanden for brevdueforeningen, fik nummeret på en lokal brevduemand og tirsdag eftermiddag blev den afhentet af en flink mand som roste os til skyerne over dyrevelfærden i Rebelsig :)
Tilbage er blot minderne


2 kommentarer:

  1. Jeg synes simpelthen, at det er så blæret, at din mand har bygget en løbegård til en skadet due - det er sgu dyrevelfærd der vil noget. Elsker den slags historier - det gør mig så glad at vide, at der er andre end mig, der tænker på dyrevelfærd og at det ikke kun gælder for hunde eller heste :)

    Mange hilsner fra

    Anne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Manden som kom og hentede den, roste ham også :) Dyr betyder meget for os og de er så nemme at elske, så jo flere jo bedre. Hvis vi havde råd og plads havde vi nok adopteret et helt internat.

      God weekend!

      Slet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget