tirsdag den 7. maj 2013

Enkel og suveræn koldskål uden æg


En af de retter min mor har lært mig er denne simple koldskål. Opskriften kan jeg i hovedet og selv Tommi kan faktisk lide det, hvilket er noget af en bedrift når det ikke indeholder kød.

Denne gang bagte jeg selv kammerjunkerne, som kommer i et separat indlæg og inspireret af Ålborg-pigerne kom der et skefuld Fluff i. Det var jeg dog ikke begejstret for, men Tommi spiste det gladelig.

Koldskål er en smagssag og jeg kan lide min halv sød og halv sur. Derfor skriver jeg de mål på sukker, vanilje og citronsaft som jeg bruger, men regulér selv så det passer til jeres smagsløg.

4 portioner
1 liter kærnemælk
1 liter tykmælk
1 spsk. citronsaft
1 stang vanilje - korn
½ dl. sukker

Bland alle ingredienser sammen med håndmikser i ca. 4-5 minutter. Smag til og server med kammerjunker/ristet havregryn/tvebakker/cornflakes.


Vi er begge meget trætte for tiden, så vi ser frem til forlænget weekend, selvom vi dog har planer nærmest dagligt. Jeg har meldt mig og Laban til nogle stævner her sidst i maj, så vi træner på livet løs.
Tommi fik en harpun sidste år til harpunfiskning og idag har så været første dag i 2013 hvor han har været ude med den sammen med en kammerat. Vejret var dog ikke med dem, så de kom tomhændet hjem, men mon ikke der på et tidspunkt kommer fladfisk eller pighvar i min fryser.

2 kommentarer:

  1. Jeg har en fiks ide om, at koldskål skal indeholde æg, men hvis jeg skal være helt ærligt, kan jeg nok bedre lige en tykkere udgave som din. Også selvom den ikke er helt rigtig.

    Glædelig koldskålssæson! Må den vare til oktober. Mums!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej.

      Jeg har aldrig smagt hjemmelavet med æg, så jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg går glip af. Måske jeg lige skal prøve det bare så jeg kan udtale mig rigtigt. :)

      God dag

      Slet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget