lørdag den 13. april 2013

Koldthævede gulerodsboller


Jeg drømmer om en dag at have så meget overskud at jeg i weekenden kan servere nybagt morgenbrød. Det bliver ved tanken for nu. Indtil jeg kom i tanke om det der med koldt hævning. Ja, det er ikke noget jeg rigtig har gjort mig i tidligere.

Jeg smed dejen til disse boller sammen om aftenen og så var det rigtig nemt næste morgen. Ovnen varmede op imens jeg fodrede heste og bollerne blev bagt imens jeg fik tøj på - vupti. Det er da overskud!

De smagte desuden rigtig godt! Det er jo ikke som de rigtige gulerodsboller som er konge, men de er derhen af. Min blev lige flade nok, så sørg for at lave dem 'høje', så bliver krummen bedre.

Opskriften er en jeg engang har gemt i et Worddokument, så ved desværre ikke hvem der er ophavsmand :)

10 stk.
20 g. gær
2 dl. koldt vand
1 dl. yoghurt naturel
1 tsk. salt
2 spsk. rørsukker
400 g. mel
50 g. grahamsmel
1 æg
150 g. gulerødder, revne
1 dl. solsikkekerner

Opløs gæret i det kolde vand og tilsæt salt og sukker. Kom melene i skiftevis med yoghurten og rør sammen til en klistret dej. Kom husholdningsfilm over skålen og stil den på køl natten over.
Næste morgen æltes gulerødder, solsikkerkerner og ægget i dejen.
Fordel i 10 klatter på en beklædt bageplade.
Bag ved 200 grader i ca. 20-25 minutter.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget