lørdag den 30. marts 2013

Mexicansk stemning


Ja, det er altså ikke fordi vi er taget til Mexico, men vi har blot lavet lækker lækker aftensmad igår. Tommi havde taget hakket oksekød op (of course) og så var det op til mig at finde på aftensmad.
Vi er begge vokset op med mexicansk i form af Santa Marias tortilla med krydret oksekød, salat og salsa. For nogle år siden blev det udvidet med guacamole, men både krydderi til kødet, krydderi til guacamole og salsaen er færdigkøbt. Det skal være slut!

Jeg fandt siden Mexicansk Mad og kom igang med både kød og guacamolen selv. Begge dele var succes! Jeg fandt på mine egne opskrifter og jeg er helt vild med spidskommen i mexicanske retter så det kom både i guacamolen og kødet.

Det endte med tortillas med krydret oksekød, salat, agurk, creme fraise, salsa, guacamole og ost serveret med nachoes med dip - vi blev siddende i sofaen 1 time efter på grund af mæthed!

Krydret oksekød til 4-6 pandekager
1 spsk. olivenolie
2 løg (vi havde kun rødløg, men almindelige er også gode) i små tern
1 fed hvidløg, presset
1 tsk. hakket chili
500 g. hakket oksekød
5 cherrytomater i tern
1 tsk. spidskommen
½ tsk. citronsaft
Salt og peber

Varm en pande op med olie og svits løg, hvidløg og chili klare og tilsæt så kødet. Steg til det er brunt og tilsæt spidskommen, citronsaft, salt og peber. Du skal evt. komme lidt vand ved alt efter hvilken fedtprocent kødet har.

Guacamole
3 modne avokadoer
1 fed hvidløg, presset
1 spsk. løgpulver*
1 tsk. spidskommen
½ tsk. citronsaft
Salt og peber

Kom alle ingredienser i minihakket og kør til det er en ensartet masse. Smag til med krydderier.

*Løgpulver købes ved krydderihandler, f.eks. T.I. Krydderier eller Tiger - ca. 10 kr. for 100 g., som rækker langt. Jeg kan ikke lige rå løg, så bruger ofte løgpulver. Desuden er det også det Kims/Taffel/osv. bruger i dip-pulver som smagsforstærker.




Og Tommis mega-tallerken! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget