fredag den 8. marts 2013

Hvid chokolademousse med frugt


En af desserterne fra fødselsdagsweekenden var denne lækre chokolademousse lavet på hvid chokolade. Opskriften fik jeg på et postkort til Food Expo sidste år. Jeg ændrede lidt i selve moussen og serveringsforslaget.

Hvid chokolademousse smager af hvid chokolade. Jeg er vild med det i små mængder, men Tommi som er en mælkechokoladefan synes det smagte for meget af hvid chokolade, men det er jo en smagssag.

Ergo: kan du lide hvid chokolade, så kom i gang. Du vælger selv frugten - jeg har brugt jordbær, mango og kiwi.

6 portioner
100 g. past. æggehvider
50 g. sukker
1 stang vanilje
1½ dl. piskefløde
50 g. æggeblommer
4 blade husblas
200 g. hvid chokolade
1 tsk. citronsaft

Pisk æggehvider og halvdelen af sukkeret sammen til marengsmasse (stiv). Flæk vaniljestangen og kom den i en gryde med piskefløden. Kog det op under omrøring og tag gryden fra varmen når fløden er på 85 grader. Læg husblassen i blød i koldt vand i 5 minutter.  Pisk æggeblommer og det sidste sukker sammen til sukkeret er opløst og kom det i den varme fløde og varm massen op til 85 grader igen. Vrid husblassen fri for vand og kom det i den varme masse. Rør til det er opløst. Tag gryden af varmen og hæld det over den hakkede/knækkede chokolade. Lad det stå i 1 minut og rør så til det er opløst. Tilsæt citronsaft og vend de piskede æggehvider i chokolademassen til en ensartet masse.
Hæld moussen i glas og stil til afkøling i min. 2 timer.

Pynt med udskåret frugt inden servering.






Vores fredag aften foregår i sofaen. Jeg var ude og ride i eftermiddags og mine lår er stadig frosne, så god film og tæppe er vist vejen frem for mig. I morgen tidlig skal jeg have undervisning på Laban og så skal vi se gymnastikopvisning med Tommis niece.
Søndag står på Hingstekåring/Hest og Rytter-messe i Herning!

God weekend!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget