lørdag den 16. februar 2013

Vandbakkelser med flødecreme og marmelade


Jeg ELSKER vandbakkelse! Det smager syndigt og af børnefødselsdag og bringer minder frem fra da min mor lavede 1:1 kagemand til folkeskolen - 1 bradepande pr. arm og ben og så fyldte den hele bilen og var en succes for kammeraterne.

Vandbakkelse er nemt og lækkert og med flødecreme og marmelade er det som en lille bid af himlen. Mine blev lidt store og var godt fyldt med lækkerierne så det var ikke alle der kunne spise helt op, så lav dem evt. lidt mindre.

8 stk. kæmper 
240 g. smør
240 g. mel
5 dl. vand
6 æg

Smelt smørret i en gryde og rør melen ud i det. Kom vandet i lidt efter lidt imens der piskes godt (lige som en sauce faktisk). Rør dejen glat og lad den stå i 2-3 minutter på kogepladen (bare sluk, da den er varm endnu). Kom æggene i, et af gangen, og pisk rigtig godt imellem hvert æg (jeg slår alle æg ud i en skål/litermål og hælder så et æg i af gangen). 
Sæt dejen på en beklædt bageplade og bag dem i 20-25 minutter ved 200 grader. Husk nu det der med at man ikke må åbne ovnen imens de bager, for så falder de sammen.
Skulle de nu alligevel falde sammen må du hellere kasserer dem ved at sende dem til Rebelsig! Ergo - de kan fint klippes op og fyldes med lækkerier..

Fyldet til herlighederne var flødecreme som er en kombination af flødeskum og kagecreme.

2 æg
2 spsk. sukker
Korn fra ½ stang vanilje
3 tsk. maizenamel
2½ dl. mælk
2-3 dl. piskefløde

Pisk æggene sammen med sukker og vaniljekorn i en tykbundet gryde ved middelvarme - tilsæt herefter maizena og pisk det fuldstændigt glat så der ikke er klumper i. Tilsæt mælk og rør godt igennem imens massen begynder at koge. Lad den koge i 4-6 minutter og pisk konstant. Tag cremen af varmen og lad den køle af.

Når cremen er helt kold piskes fløden til stiv flødeskum og kagecremen røres op med dette - tag noget af flødeskummet fra og smag dig frem til hvor 'flødet' det skal være.

I mine vandbakkelser kom der en klat hindbær/jordbærmarmelade i for lige at give en lækker smag.

 
 



4 kommentarer:

  1. Åh, hvor ser de skønne ud! Jeg eeeeeelsker vandbakkelser, men laver dem alt for sjældent... det burde jeg måske lave om på :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh ja, kom igang. Det smager så skønt! :)

      Slet
  2. man kan også bare putte cremen inden i med en sprøjtepose

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget