tirsdag den 19. februar 2013

Tunmousse for 3. gang og den skønne dressing


Tunmousse er en favorit herhjemme! Yndlingsmoussen er denne, men på en hverdag laver jeg gerne denne version. Denne gang blev det en inspiration fra Gyldenbergs og den var en succes.. Min mousse var dog ikke klar efter 2 timers køl, så skriver 4 timer i opskriften, så ingen kommer i tidsproblemer.

Jeg serverede moussen på et stykke agurk sammen med brød med rejer og rullet røget laks med salat. Alt i alt en forret der faldt i rigtig god jord ved gæsterne, som altså også er fiske-elskere :)

OBS! Tænd IKKE for elpiskeren når du tager den op af skålen! Tun på gardiner, vinduer, i sukkerposen, på gulvet og andre steder, er ikke rart!

1 skål til ca. 6 portioner (ikke kugler)
6 dåser tun (3 i vand-3 i olie)
6 dl. creme fraise
Saft fra ½ citron
Salt og peber
1 spsk. tørret dildspidser
6 blade husblas

Start med at lægge husblas i blød i koldt vand i ca. 5 minutter.
Dræn tun fra vand/olie og (el)pisk det sammen med creme fraise, citronsaft, salt, peber og dild. Smelt den vredne husblas over vandbadet og hæld den i tunblandingen under piskning. Pisk godt igennem og smag til med salt og peber.
Stil på køl i mindst 4 timer og server med dressing og brød.

 

Jeg serverer altid denne dejlige dressing til kolde fiskeretter, da den smager godt og passer perfekt.
Det er en smagsbalance at finde den rette mængde, så smag dig frem!

1 skål
3 dl. creme fraise
½-1 dl. mayonaise
2 spsk. ketchup
1 tsk. sød fransk sennep
Citronsaft
Salt og peber

Bland alle ingredienser sammen og smag til :)

4 kommentarer:

  1. Hæhæhæh,
    Tak for et herligt grin, selvom det var på din bekostning. Jeg smed kanelsuker ned bag mit komfur i decamber, og det er stadig ikke kommet helt op det hele, så der er julestemning i mit hus ;)

    Lise
    http://lisepasu.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja grin du bare. Buddy var ret glad og 'vaskede' gulvet, men gardiner og resten måtte jeg selv ordne.
      He he, jul er også nemligt, men nok ikke til sommer :)

      Slet
  2. kan den med fordel stå længere i køleskab. Jeg tænker her om man kan lave den dagen før?

    mvh

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej.
      Det kan du fint ja. Jeg har en anden version som står i længe og som er min all-time-favorite: http://rebelsig.blogspot.dk/2011/02/tunmousse.html

      Slet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget