torsdag den 14. februar 2013

Nødde/karamel-islagkage


Til dessert den ene dag fik vi denne lækre islagkage. Opskriften er fra AltForDamerne og var en succes! Jeg vil dog skære lidt ned på nødder og måske gange karamelsaucen dobbelt op. Jeg tilsætte 3 liter is og kunne ikke forestille mig den med mindre is som opskriften ellers siger.

Den smager simpelthen SÅ godt og igen var gæsterne vilde med den :) Jeg brugte halvt mandler og halvt hasselnødder, men man kan sagtens nøjes med den ene slags.

1 springform (8-10 personer)
200 g. nødder
200 g. sukker
3 l. vaniljeflødeis
1 pakke Bastognekiks
2 spsk. smør
2½ dl. piskefløde
2 dl. sukker
½ dl. brun farin

Kom nødder og sukker i en gryde og varm det langt op ved middelvarme. Rør godt igennem og fortsæt til sukkeret er rav-farvet. Hæld blandingen ud på bagepapir og lad det køle af.
Lav imens karamelsaucen ved at komme fløde, sukker, smør og brun farin og lad det smelte og koge sammen. Lad den afkøle.
Hak nødde/sukkerblandingen (halvdelen fint og halvdelen groft) og bland det finthakkede sammen med isen - jeg kom det i Kenwooden med K-spaden. Rør det hurtigt sammen så isen ikke smelter for meget.
Kom en tredjedel af isen i en springform, drys med knuste bastognekiks, de grofthakkede nødder og hæld karamelsauce over, fortsæt til det hele er brugt og slut af med is.
Kom islagkagen i fryseren i mindst 4 timer inden servering. Pynt straks før servering.




3 kommentarer:

  1. Wow, det ser fantastisk ud! Og rimelig nemt at lave også :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Meget nem og smagte fantastisk :) Win-win...

      Slet
  2. Hej!
    Den lyder lækker. Jeg er dog i tvivl m.h.t.karamelsaucen. Skal sukker og farin ikke smelte inden man tilsætter fløde og smør ?

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget