søndag den 17. februar 2013

Lakridskage


Ja, det er nu ikke fordi vi går op i Valentinsdag herhjemme, men jeg havde lyst til kage og så have jeg jo forresten en hjertespringform, og så vupti, endte det med en kærlighedskage.

Dog var kagen på ingen måde sød og kærlighedsagtig. Det var nemlig en lakridskage! Lakrids er ikke Tommis favorit på nogen måde, men han spiste kagen og kunne faktisk godt lide den - tror det var grundet konsistensen af den lækre brune farin.

Opskriften var inde fra Bageopskrifter og jeg tilsætte liiiiidt mere lakridspulver end anbefalet. En anden gang vil jeg forsøge med knust tyrkisk peber/andre peberbolcher. Kagen smagte af lakrids, men efter nogle bidder var det som om munden havde vænnet sig til smagen og så blev den kedelig.

1 springform
225 g. smør/bagemargarine
450 g. brun farin
3 stk. æg
4 spsk. lakridspulver
270 g. mel
2 tsk. bagepulver

Smelt halvdelen af smørret i en gryde - tag den af varmen og tilsæt det resterende smør under omrøring så det smelter. Kom det i en skål og tilsæt farin og æg og pisk i ca. 3 minutter med elpisker. Tilsæt lakridspulver og pisk igennem. Bland mel og bagepulver og sigt det i dejen - bland sammen til en ensartet dej med en røreske eller dejskraber.
Kom dejen i en springform og bag ved 180 grader i ca. 30 minutter.


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget