mandag den 25. februar 2013

Flammkuchen med bacon og rødløg


Flammkuchen. En blanding af pizza og tærte - what's not to like?

Det smagte godt med det krydrede creme fraise på den sprøde bund og er en rigtig god idé til f.eks. buffetbord. Jeg synes nemlig det er lidt for meget kun at spise flammkuchen. Jeg serverede den med en salat og det var fint.

Opskriften er fra Familiejournalen, men der blev den lavet med skinke , som jeg altså byttede ud med bacon, da det var mere autentisk for mig.

1 Flammkuchen (2 personer)
250 g. mel
1 tsk. sukker
½ tsk. salt
25 g. smør
1 æg
5 spsk. mælk

3 dl. creme fraise
2 rødløg
1 pakke bacon i skiver
Salt og peber
Stødt muskatnød

Tænd ovnen på 250 grader og sæt en bageplade ind fra starten (den skal fungere som bagesten). Lav dejen ved at blande mel, sukker og salt i en skål. Tilsæt smuldret smør og rør/ælt sammen. Rør æg og mælk i og saml dejen. Rul ud til en tynd pizzabund. Kom den på bagepapir.
Bland creme fraise med krydderier og fordel over over bunden. Pil løgene og skær i skiver/ringe. Fordel løg og bacon ovenpå creme fraisen.
Når ovnen og bagepladen er helt varm trækkes bagepapiret over og flammkuchen bages i ca. 20-25 minutter.



Dagen idag er brugt på kursus i Esbjerg. Grundet den nye fleksjob/førtidspensionsreform skal vi sagsbehandlere i sygedagpengeområdet have flere funktioner end tidligere og det kræver ekstra viden.
Vi var på Hotel Brittannia og det var en fantastisk forplejning vi fik, så jeg kunne knap nok spise aftensmad herhjemme. Mums.
Nu står den på tv og hygge i sofaen :)

2 kommentarer:

  1. Uhm det er lækkert, har også lavet en version her, bare med det franske navn; http://lisepaasu.blogspot.dk/2011/02/pizza-viva-italia.html
    Jeg plejer bare at forstege baconen et minut eller to mikroen inden det kommer på :)
    Lise

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget