onsdag den 6. februar 2013

Enebærgryde - ny favorit!


Jeg havde købt en pakke svinetern da de var på tilbud i Bilka, men jeg vidste ikke hvad den skulle bruges til, så jeg spurgte de gode debattører på Jubiis debatforum og der var stor enighed om enebærgryde.
Enebær-gryde! Jeg har engang fået det på sygehuset og det var ingen succes så jeg havde traumer omkring retten. Dog tænkte jeg at det måtte jeg kunne gøre bedre og sikken en succes det blev. Selv den 'fars-elskende' Tommi syntes at kødet var mørt og lækkert og at retten var en keeper.

Jeg tog udgangspunkt i Arlas opskrift, men gjorde den lidt sundere og smagen fejlede altså intet :)
Rigtigt skal den serveres med bagt kartoffelmos, men det havde jeg ikke tid til idag, så det blev almindelig mos og det smagte bare super godt!

3-4 personer
Smør/margarine
2 løg, hakket
500 g. svinekød i tern
3 enebær, knuste
½ tsk. rosmarin
2 dl. svinebouillion
1 dl. piskefløde
2 spsk. creme fraise
Salt og peber
Kulør

Brun kødet i fedtstof i en gryde og tag det op. Steg de hakkede løg til de er klare og kom kødet i gryden igen. Tilsæt enebær og rosmarin sammen med bouillon, fløde og creme fraise og lad retten koge igennem i 1 time ved middelvarme med låg. Smag til med salt og peber og tilpas farven med kulør.
Server med kartoffelmos og tyttebær/ribsgelé.


Imens retten stod og simrede lå Buddy og nød duften :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget