torsdag den 17. januar 2013

Spaghetti Bolognese


Jeg ville jo gerne udfordre mig selv indenfor lidt udenlandsk kogekunst og da Tommi havde bestilt pasta og kødsovs tog jeg chancen og lavede en omgang bolognese. Dog havde jeg ikke tid til flere timers simren, så jeg nøjes med en time og resultatet var alligevel helt fantastisk. Vi skal heldigvis have det igen imorgen og jeg glæder mig allerede.

Opskriften er fra en gammel kogebog som jeg fandt hjemme ved min mor sidst jeg var forbi. Noget med udenlandsk mad fra Politikken måske?...

4-6 personer
1 spsk margarine
2 store løg, hakket
3 fed hvidløg, hakket
500 g. hakket oksekød
2 gulerødder, hakket/revet
2 dåser tomatpuré
1 dåse hakkede tomater
2-3 dl. rødvin
2-3 dl. vand
1 laurbærblad
½ tsk. chiliflager
1 tsk. timian
1 tsk. oregano
Salt og peber

Spaghetti
Revet ost

Smelt margarinen og varm løg og hvidløg op til løgene er klare. Tilsæt oksekødet og brun det igennem. Tilsæt gulerødder, rødvin og tomatpuré. Lad dem dampe lidt af i 2 minutter og kom så de hakkede tomater i. Tilsæt 2 dl. vand (du kan altid tilsætte mere efter simren). Kom laurbærbladet, timian, chiliflager og oregano i og kom låg på gryden. Lad nu bolognese simre i 30-60 minutter.
Smag til med salt og peber og server med kogt spaghetti og revet ost.




1 kommentar:

  1. Hejsa :)
    Rigtig god opskrift. Jeg elsker at prøve noget nyt og anderledes, og jeg havde heller aldrig før prøvet at lave hjemmelavet bolognese. Så nu skulle det være!.
    Jeg fulgte din opskrift, lige bortset fra at jeg erstattede gulerødderne med en håndfyld cherry-tomater. Og det blev et rigtig godt resultat.
    Mvh. Malene.

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget