tirsdag den 22. januar 2013

Mini rugboller


Det er efterhånden blevet en god vane at bage boller/brød til madpakken om søndagen. Jeg rodede i min søsters gamle hjemkundskabsmappe og fandt opskriften på disse rugboller.
Jeg havde ikke rigtig rugmel, men havde en af poserne fra AMO.

Opskriften sagde at bollerne skulle hæve 20 minutter, men jeg lod dem stå i 1 time. Næste gang vil jeg nok lade dejen hæve 30-60 minutter inden de formes til brød.
Smagen skal der dog ikke ændres på - de smager lækkert, men man kunne godt tilsætte lidt revet gulerod.

6 boller
50 g. gær
15 g. margarine
1½ dl. vand
1 spsk. mørk sirup
½ tsk. salt
125 g. rugmel
110 g. mel

Smelt margarinen og tilsæt vand så blandingen bliver håndvarm. Opløs gæren heri og tilsæt de øvrige ingredienser. Ælt dejen til den er glat. Del dejen i 6 dele og form til minibrød. Lad dem hæve på en beklædt bageplade. Lad dem hæve tildækket i 1 time.
Prik huller i bollerne med en gaffel og bag dem ved 225 grader i 12 minutter.

Lad bollerne køle af på en rist.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget