tirsdag den 8. januar 2013

Karry-kartoffelsuppe med bacon


Min næse begyndte ved middagstid at løbe lidt og da klokken blev 15 var jeg godt og grundigt snottet, så madplanen blev ændret fra grydestegt kylling til en god omgang suppe med et ordentligt skud karry i.

Opskriften er fra januar-udgaven af 'Hjemmets bedste mad'. Det er en billig, nem og lækker suppe. Jeg lavede dog lidt ændringer så I får lige min version.

2-3 personer
1 stort løg, groft hakket
2 fed hvidløg, presset/finthakket
1 spsk. olie
3 tsk. karry
500 g. rå kartoffel i tern
1 liter vand
2 boullionterninger (1 svine og 1 grøntsags)
Salt og peber
1 spsk. creme fraise

Steg løg og hvidløg bløde i olien og tilsæt karry. Svits hurtigt i ca. 1 minut og tilsæt så kartoffelternene. Lad dem få lidt farve og hæld så vand og bouillion i. Lad suppen koge igennem i ca. 15 minutter til kartoflerne er møre - husk at røre ind imellem.
Blend suppe med stavblender - enten halvdelen eller det hele alt efter smag.
Kog suppen op igen og rør creme fraisen ud. Smag til med salt og peber.
Server med ristet bacon (f.eks. ristet i mikroovnen i et par minutter) og lidt creme fraise.

 
 
 

Til suppen fik vi nogle lækre boller, som jeg faktisk bagte både søndag og mandag da de forsvandt så hurtigt. Mums de er gode. Dem får I opskriften på imorgen :)

Jeg håber at være frisk imorgen, da jeg har rigeligt travlt på arbejde efter den nye fleksjob/førtidspensionsreform trådte i kraft d. 1. januar. Så jeg krydser fingre for at suppen her giver et boost i den rigtige retning og så må te og et tørklæde gøre resten.

4 kommentarer:

  1. Tak for inspiration til aftensmaden... En ny lækker suppe... :) Smed dog porrer i istedet for løg....

    /Maja

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maja

      Porrer og kartofler er også et godt miks. Generelt er suppe jo skønt, så godt du kunne lide det :)

      Slet
  2. Bestemt - synes din blog er super god... :) masser af opskrifter efter mit hoved... :)

    Maja

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget