torsdag den 10. januar 2013

Grydestegt kylling med kartofler, gulerødder, ribsgelé, agurkesalat og sauce


Grydestegt kylling har længe stået på to-do-listen, men det har alligevel virket som et stort projekt og er derfor blevet udskudt lidt. Men når nu jeg skulle rydde op i fryseren måtte jeg jo indse at den store Bornholmerhane fyldte en del og måtte tages op.
Den fik lov til at tø op i køleskabet i to døgn så den var helt klar til den store tur idag.

Jeg vil indrømme at det jo var ret simpelt at lave og smagen taget i betragtning så var det det hele værd. Som tidligere skrevet gider Tommi ikke rigtig hel kylling, da han har fobi overfor kød der sidder på ben/skrog. Men han fik et flot bryststykke og så var han solgt og spørger allerede hvornår vi skal have det igen :)

Jeg fulgte min mors fremgangsmåde og den var altså en succes, så vær' så artig:

4 personer
1 kylling/hane på min. 1,3 kg.
Salt og peber
Sukker
Et bundt persille (tag lidt fra til pynt)
1 spsk. smør
2 spsk. olie
1 tsk. timian
2 gulerødder - delt i 4
2 løg - delt i 4
Kartofler alt efter mængde
7 dl. vand

Min mor siger at man altid skal skylle en kylling i koldt vand og så dup den tør - så gør det! Gnid den med en blanding af salt, peber og sukker både indeni og udenpå. Bind en dusk persille sammen og smid ind i kyllingen. Opvarm en stor gryde og smelt smør og olie sammen til det skummer. Brun kyllingen deri på alle 4 sider og tag den op.
Svits løg og gulerødder kort med timian og læg kyllingen ovenpå. Tilsæt vandet og lad kyllingen hygge sig under låg i ca. 30 minutter ved middelvarme. Vend kyllingen om og giv den anden side 30 minutter også - tilsæt evt. mere vand hvis der er forsvundet for meget. I de sidste 25 minutter tilsættes rå kartofler i gryden så de koges møre.
Tag kyllingen op og lad den hvile i mindst 10 minutter inden den skæres ud.
Server med grøntsagerne, ribsgelé, hjemmelavet agurkesalat og sauce :)

Lav saucen ved at si væden fra gryden og tag saften fra det skærebræt/fad hvor kyllingen har hvilet.
Hæld det i en gryde og kog det op. Tilsæt 2½ dl. madlavningsfløde, ½ hønsebouillionterning, salt og peber. Lad det koge igennem og tilpas med en klat kulør og smag til med 1 tsk. ribsgelé.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget