mandag den 5. november 2012

Bamsebøf (farspandekage)


I tirsdags overlod jeg køkkenet til Tommi og hans ven imens min veninde og jeg tog over og ride. Der var handlet ind til aftensmad og opskriften var ret så simpel da det var en Arla-opskrift under kategorien"Børnekøkken". Der var lagt kød klar og jeg troede virkelig ikke at det kunne fejle.

Da min veninde og jeg kom hjem havde drengene spist og der stod mad klar til os. Jeg løftede lige låget på panden og synes godt nok det var nogle store stykker bøf der var tilbage til os. Et hurtigt kig i køleskabet afslørede også at drengen ikke havde fulgt opskriften med hensyn til kød! Ja ja, jeg ved drenge ofte er mere sultne, men ligefrem at lave mad til 12 personer når vi kun er 4. He he.

Ja, så det endte med en ordentlig bamsebøf! Det smagte fantastisk, men er man fedtforskrækket skal man holde sig væk! Det er fars stegt/kogt i fløde og margarine - men jeg siger jer, det er mums - især sovsen. Det er ren herremad/mad til drengerøve.

I får nu opskriften som jeg ville have lavet den, men billederne har Tommi stået for:

4 personer
500 g. hakket oksekød
1 tsk. salt
1 tsk. peber
1½ spsk. kartoffelmel
4-5 dl. madlavningsfløde
Smør/margarine til stegning
1 spsk. soyasauce

Lav en fars af hakket oksekød, salt, peber, kartoffelmel og 1 dl. fløde - rør den godt sammen. Smelt lidt fedtstof i en pande og tryk farsen ud i panden. Det skal være jævnt fordelt i panden. Med en palet deles pandekagen i 4 stykker. Steg den i ca. 4 minutter pr. side. Hæld fløden og soyasaucen i panden når begge sider er stegte og lad det koge sammen i ca. 5 minutter. Smag til med salt og peber og tilsæt evt. kulør for syns skyld.
Server med kartofler og evt. gulerødder.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget