fredag den 19. oktober 2012

Pulled Pork - overtal min mand

Pulled pork
Billede lånt fra DR.

En tror efterhånden at jeg er den eneste i hele blogland som endnu ikke har prøvet at lave pulled pork (trukket gris!? ...). Men det er der en god grund til.
Tommi!

Han så ellers billeder og var hooked på det. Jeg fortalte at det var en nakkesteg som blev marineret i nogle timer og at det efter sigende skulle smage himmelsk. Han var stadig overtalt og med på idéen. Så læste jeg op at den skal stege i ovnen i ca. 12 timer og så fik manden nærmest et hjertestop lige foran mig.
Noget a la:

"12 timer i ovnen!? Er du splitterravende sindsyg!? Er du klar over hvad det koster i strøm!?"..

Øhm...

Men så fik vi jo ny ovn for noget tid siden - en A+ endda. Så jeg tænkte at NU måtte jeg da lave det, men manden er stadig imod det. Så nu må I andre altså komme på banen og hjælpe mig. Hvilke argumenter kan jeg bruge for at få denne lækre ret?

Jeg beder jer - hjælp!

20 kommentarer:

  1. Tror du, at du lettere kan få ham til at være med på en stor stegegryde på meget lavt blus? Det virker nemlig også :D Der er indtil flere opskrifter fra USA på nettet - jeg fandt en på pulled beef, jeg har lavet nogle gange. Vist nok på Better Homes and Gardens. Google ved det.

    God weekend, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen

      Pulled beef lyder heller ikke helt ringe... Det skal da overvejes.. God weekend til dig også :)

      Slet
  2. Jeg vil gætte på at en ovn, der varmer til ca 120 grader, absolut max bruger 500W (og sikkert en del mindre). I løbet af 12 timer er det 6 kWh. I vores husholdning er det ca 1/3 dags forbrug, og mindre end prisen på en nakkesteg i en rimelig kvalitet. Så det er meget rimeligt i pris. Og nok ikke helt ved siden af hvad det vil koste i kul/briketter at lave pulled pork på en grill.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt med nogle tal på bordet - det fatter mænd som regel bedre :)

      God weekend..

      Slet
  3. Nu giver jeg så min noget længere end 12 timer, så det skal du nok ikke sige til ham :D Men ovnen bliver jo ikke særlig varm, omkring 110 grader er vist det normale at lave sådan en på, så vidt jeg har læst andre steder også. Så for det første skal den ikke varme særlig meget op til at starte med, og for det andet kræver det jo ikke ret meget at vedligeholde den varme, når den først er varm.

    Det bedste argument er dog nok, at når man laver sådan en, så er der jo mad til rigtig mange dage (jeg laver gerne en på 2.4-2.6 kg). Man bruger mindre kød i bollerne, end man lige regner med, så det rækker længere, og når man står med en færdig portion, er der kød til mange dage, hvor man så tilsvarende ikke skal have ovnen tændt, og det er NEM mad. Hurtig mad. Det betyder også en del.

    Nu er jeg måske også en stædig kvinde (ja det er jeg vist), så hvis det var mig, ville jeg ikke acceptere, at han sætter foden ned over for sådan noget her. Jeg går ud fra, at I deles om udgifterne, og derfor burde du have lige så meget ret til at bestemme over strømforbruget, som han har.
    Jeg må også lige sige, at Christian også tænkte lidt over det med strømmen, før jeg kastede mig ud i det første gang, men reelt bruger ovnen jo ikke ret meget på at vedligeholde temperaturen, der i forvejen er lav, og efter han havde smagt det, er det nu ham, der siger, om "vi" ikke snart skal lave sådan en igen, når fryseren er ved at være tom for de portioner, jeg har frosset ned :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha, bare rolig - vi er ikke ved at gå fra hinanden over noget mad, he he..

      Godt argument med mad til flere dage :)

      God weekend

      Slet
  4. Lav den i en rømer så kan du halvere stegetiden da du kan stege ved højere temp. uden at det bliver tørt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan en står allerede på ønskesedlen, he he :)

      Slet
  5. Lav den på grillen.
    Oprindelig blev PP lavet på en grill - det er kun for at det skal være "nemt" at det bliver lavet i ovn.
    Så hvis I har en kuglegrill, så er det bare igang og så får den jo også den lækre røget smag samtidig.
    Søg på nettet, der er mange opskrifter og vejledninger på PP i grill. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, hvis manden får lov til at grille i oktober bliver han da helt vild! God idé!!

      Slet
  6. Honestly, så skulle min kæreste ikke stoppe mig i at lave pulled pork. Gør det da hvis du har lyst! Hvis han bliver sur, er det da for plat. Ellers kan du jo stikke han 100 kr og sige det er for strømmen, så er der vel ingen ko på isen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha, han bestemmer skam intet i køkkenet bare rolig, men han får det til at lyde som om det koster flere hundrede kroner at have ovnen tændt så længe, så ville lige have jeres andres mening :)

      Slet
  7. Udover det de andre allerede har sagt, så er der jo også den mulighed at du for det første laver alle de stykker der er plads til i jeres ovn og fryser resterne ned - så er varmen da udnyttet.
    Desuden kan du også sagtens dele en steg i flere mindre stykker, så det tager kortere tid - jeg laver dem i stykker på ca. 1 kg, og det kan godt tage omkring de 12 timer, men der bør ikke være noget i vejen for at lave mindre stykker endnu. Eneste forskel er at der skal bruges mere marinade/rub for at dække overfladen, og at der kommer mere stegeskorpe. Men den smager også af mest, så det gør ingenting her.
    Og så er jeg altså også nød til at sige - hvis det er dig der laver maden og i er fælles om at betale, så har du vel lige så meget ret til at bestemme over ovnen som han har ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du helt ret i ja, jeg må have haft i en ordentlig klump og dele den lidt op :)

      Slet
  8. Jeg giver aldrig min mere end 8 timer - og det fungerer upåklageligt :) så 4 timer kan du godt skære af, hvis ikke det er en stor steg :)

    Men.. betragt det som en investering i mad til flere dage og en investering i jeres smagsløg! Når først han har smagt det er han omvendt - så overrask ham en dag ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, super med 8 timer.. Må jo prøve at tage den ud der og se om den er klar så :)

      Slet
  9. hvad med at lave den i grillen ?
    Du kan også lave den i din romertopf, så skal den ikke have så mange timer mener jeg.

    Husk endelig at lav rigeligt, så du kan fryse ned, det smager også pragtfuldt i en madpandekage.

    Og bliver han ved med at brokke sig, så tag en pose med næste gang I skal ud og gå, og så saml de ti flasker til ham, som tilskud til strømregningen ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jep, det skriver andre også, så tror jeg skal prøve med grillen..

      Ha ha, god idé med flaskerne! :)

      God weekend!

      Slet
  10. Jeg er vildt nysgerrig;o) Lykkedes projektet - og fandt du en lækker opskrift du evt. kunne vil dele med os?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria.
      Jeg har planlagt det til weekenden, så vender tilbage hvis det lykkes.

      Slet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget