tirsdag den 25. september 2012

Food Festival 2012


Jep, jeg var (blandt mange mange andre) også på årets Food Festival i Århus for nogle weekender siden efterhånden. Jeg tog en veninde med som ikke går op i mad overhovedet, men alligevel blev hun positiv overrasket af besøget.

Festivalen var delt op i forskellige kategorier: planteriget, kornmarken, kødet, nordiske dråber, havet og mejeriet. Derudover var der indrettet et afsnit for børn, et afsnit med køer og grise, en konkurrenceområde, forskning og selvfølgelig et afsnit hvor man kunne købe mad.

Vi var forbi lørdag og endte med at bruge 4½ time på festivalen inden vi smuttede forbi IKEA, nu vi var oppe i landet. Vi startede med at gå en runde, for derefter at gå rundt til de stader igen hvor vi ville bruge penge. Planen var at indtage frokost derude, men da klokken var 13 var køerne til madboderne alt for lange til at vi gad vente. Istedet startede vi IKEA-turen med en portion kjøtboller og det er jo altid lækkert :)

Det første der mødte os på festivalen var 'planteriget' og det var tydeligt at der var fokus på økologi blandt de mange lækre grøntsager. Vi havde knap været der i 5 minutter før vi gik rundt og gnaskede på en halv majskolbe vi fik stukket i hånden. De majs jeg kender smager ikke ligefrem godt som rå, men da dette var en 'sukker-majskolbe' var smagen dejlig sød og ville være oplagt som mellemmåltid. Avleren fortalte at de kunne koges som de almindelige, men at det ville være synd, hvilket jeg kun kan give hende ret i.

Resten af festivalen tog vi lidt blandet; så I får en håndfuld billeder :)




Ovenstående er fra Chokolade-fabrikken. Vi endte med at købe en stang med lakridsmarcipan, som var fantastisk!





I 'Havet'-afdelingen fik jeg smagt muslinger i flere varianter; 'friske', røgede og i tomat/chilisauce, men ingen af delene var mig og de blev tvunget ned. Puha..


Udenfor stod Læsø-salt og demonstrerede hvordan man 'vasker' salt.



Denne lille portion var faktisk ret lækker, omend noget stærkt. Ved første øjekast ligner det noget hakket kød, men det var produktet Soy4You, som er soyabønner der skal erstatte kødet.




Alle taler om det, men jeg er for nærig, så jeg havde aldrig smagt den eftertragtede Valrhôna chokolade. Det blev der lavet om på og vi fik et lille kursus i chokoladeprocenterne. Køen var lang, men hele ventetiden værd!




Ligesom chokoladen havde jeg også hørt meget om Selleberg, men aldrig smagt det. Så da vi fandt deres bod kom der en glas syltede kirsebær med hjem og vi købte hver en lækker slushice, som var perfekt til det lune vejr.








Ovenstående er fra Arlas udviklingskøkken hvor de legede med ost og æblemost. Jeg husker ikke selve forklaringen, men jeg har fundet en anden deltager som har lavet en fin beskrivelse, så kig her.
Anyway - det smagte rigtig godt!


Den bedste smagsprøve var den mest simple. Lækre majs som blev serveret med en mayo hvori der var rørt revet Karl-Johan-svampe i og drysset med yderligere tørrede svampe. FANTASTISK!




Jeg ser frem til næste år! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget