onsdag den 25. juli 2012

Koldthævede morgenboller


Lørdag var vi som bekendt ude og se traktortræk. Det endte med at vare fra kl. 15 til næsten kl. 02 om natten. Ved 20-tiden kunne jeg ikke holde flere traktorer ud og havde det lidt skidt så tog hjem og puttede med Buddy og den lille hund vi passede. Istedet for at smide mig på sofaen bankede jeg en dej sammen til nogle lækre koldthævede boller til næste morgen.

Opskriften er en jeg har klippet ud fra et blad og var simpelthen så nem at jeg gerne laver dem igen.
9 boller
15 g. gær
4 dl. vand
300 g. mel
100 g. havregryn
1 spsk. honning
Lidt salt
1 spsk. olie
Sesamfrø, birkes og nigellafrø
Rør gæren ud i vandet, tilsæt salt, olie, honning og havregryn. Rør hvedemelet i dejen lidt efter lidt, og rør til dejen er glat. Dæk dejen til med husholdningsfilm og sæt den i køleskabet natten over.

Tag dejen ud af køleskabet. Form til boller.Lad dem efterhæve mens ovnen forvarmes til 220 grader. Pensl med vand og drys med 'krymmel'. Bag bollerne midt i ovnen i ca. 20 minutter.

2 kommentarer:

  1. Gulerødder? Hvor mange?

    Knus :)

    SvarSlet
  2. Hov - det var der i originaloskriften, men jeg undlod dem. Det var 3 stk. hvis du har mod på at tilsætte det :)

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget