lørdag den 14. juli 2012

Burgere a la Jamie Oliver


Den anden dag fik vi burgere, da jeg købte nogle lækre grove burgerboller i ABC. Tommi lavede bøfferne efter en opskrift fra min "Middag med Jamie"-bog. Det er faktisk den første opskrift derfra som er afprøvet, men den var godt nok lækker, så vil lige kigge videre i bogen efter andet lækkert. Vi undlod korianderfrø og skiftede parmesan ud med mozarella.

4 bøffer
500 g. hakket oksekød
½ finthakket løg
1 tsk. spidskommen
Salt og peber
150 g. revet ost
1 spsk. sennep
1 æg
100 g. rasp

Svits løget på panden i lidt olie til det er blødt men ikke har taget farve. I en skål blandes løg og kød. Tilsæt krydderierne, osten, ægget samt halvdelen af raspen og rør farsen godt sammen. Form til 4 bøffer, læg dem på bagepapir og strø det resterende rasp ud over. Sæt dem på køl i ca. 1 time.

Steg bøfferne på panden i flydende margarine til det er gennemstegte.

Server i en burgerbolle med guacamole, salat, agurk og ketchup. Dertil laves ovnkartofler af nye kogte kartofler smurt med olie og krydderier som stegtes i ovnen i ca. 30-45 minutter ved 200 grader.




3 kommentarer:

  1. Hej Rebel

    Ser bare så lækkert ud. Uhm...

    Herhjemme er vi storelskere af Jamie's burgere. Især friskstødt koriander giver burgeren et fantastisk twist.

    Så jeg blir nødt til at spørge ;-) Undlod I koriander fordi I - 1. ikke kan lide smagen? eller 2. ikke havde det i huset?

    Fortsat god søndag
    Mange hilsner
    Maj

    SvarSlet
  2. Begge dele faktisk. Kan ikke lide det, så køber det ikke. Eller, har faktisk kun smagt koriander i nogle småkager engang jeg arbejdede på en småkagefabrik og det var ikke lige mig! Men der er selvfølgelig forskel på kager og bøffer.

    Hvad smager det egentlig af?

    SvarSlet
  3. Hej igen :-)

    Friskstødt koriander har en herlig krydret og frisk citrussmag. Så man skal endelig ikke sammenligne med krydderurten koriander. Som jeg dog elsker og dyrker selv. Big time.

    St. koriander bruger jeg i rigtig mange retter.

    Giv den en chance. Jeg er sikker på du vil blive begejstret.

    Mange hilsner
    Maj

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget