onsdag den 18. april 2012

Poolish brød med sprød skorpe


Amo sendte jo lidt mel til mig for noget tid siden og jeg faldt med det sammen for poolish-brødet med sprød skorpe. Det tog tid. Lang tid. Eller ikke lang tid på én gang, men jeg skulle faktisk planlægge min søndag omkring det skide brød... Men det var det værd! For hold nu op det smagte skønt. I opskriften fra Amo laver man to brød - men jeg ville nøjes med 1 hvorfor jeg halverede opskriften.

1 stk. poolish brød
Fordej
1½ dl. lunken vand
5 g. gær
150 g. Amo Vinjett Hvedemel

Slutdej
Den færdige fordej
1 dl. koldt vand
10 g. gær
10 g. smør eller margarine
275 g. Amo Vinjett Hvedemel
1½ tsk. salt


Poolish fordej Opløs gæren i lunkent vand. Tilsæt mel og rør rundt til en homogen masse. Lad massen hvile, lunt og tildækket, i 3 timer.

Slutdej
Opløs gæren i vandet sammen med poolish fordejen. Tilsæt derefter fedtstof, mel og salt.
Ælt dejen ved lav hastighed i 10 min. Ælt derefter dejen kraftigt i 5 min. til den er elastisk, smidig og let skinnende. Lad dejen hæve, lunt og tildækket, i ca. 30 min.
Slå dejen ned. Form til et rundt brødbrød og læg dem på en bageplade med bagepapir. Lad hæve, lunt og tildækket (med et viskestykke) i 1 - 1 1/2 time. Det er en god idé at lægge en plasticpose eller lign. ovenpå viskestykket.
Når brødet har hævet, sprayes der lidt vand på (med en vandforstøver). Giv det 2-3 snit med en skarp kniv.

Bagetid: Ca. 30 min i en 250C forvarmet ovn (varmluft 230C) med en bradepande i bunden af ovnen. Sæt brødene ind nederst i ovnen og skru straks ned på 200-225C (varmluft 180-200C). Hæld samtidig 1/2 dl varmt vand på bradepanden i bunden af ovnen. Luk ovnen straks. Efter 10 min bagning åbner du ovndøren i 5 sek. Dette gentages efter 20 min.

Teksten er fra Amo.dk


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget