søndag den 4. marts 2012

Crème Brûlée


Til min fødselsdag serverede jeg creme brúle som var en succes! Det var min debut men gik rigtig godt og Blomsterbergs opskrift var let-forståeligt!

8 stk.
1 vaniliestang
½ l. piskefløde
75 g. sukker
1 dl. past. æggeblomme
75 g. rørsukker

Start med at tænde ovnen på 150 grader og sæt en bradepande med vand ind. Mål med en ramekin - der skal være vand op til ½ cm. fra kanten.

Skrab vaniliekornene ud af stangen - gem stangen. Bring fløden i kog med den tomme stang. I en skål piskes vaniliekorn, alm. sukker og æggeblomme sammen til en tyk æggesnaps. Tag fløden af varmen og kom den i snapsen imens du mikser med el-pisker. Kom det hele tilbage i gryden og varm op under svag varme imens der piskes til massen rammer 65 grader.

Fyld massen i ramekiner. Sæt dem i vandbadet i ovnen, men pas på at der ikke kommer vand i ramekinerne! Bag i ovnen til cremen har sat sig - ca. 25 minutter. Sluk for ovnen og tag ramekinerne ud - lad dem køle af i køleskabet (jeg lod mine stå et døgn, men mindre kan sikkert gøre det).

Inden servering drysses ramekinerne med rørsukker som karamaliseres med en bunsenbrænder. Vi lavede nogle ude i køkkenet og tog nogle med ind til bordet så gæsterne kunne se hvordan det fungerede - succes!



2 kommentarer:

  1. En av de beste desserter som finnes.
    Lykke til med dine 200 nye oppskrifter i 2012

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget