mandag den 6. februar 2012

Torskeret fra Rebelsig


Forretten i lørdags var torskeret, som Tommi ikke havde fået i lang tid. Den oprindelige opskrift er fra en af mine gamle Karolines kogebøger, men jeg tilpassede det mit køleskab og smagsløg.

Til et stort fad (8 personer)
1,3 kg. torskefiletter
25 peberkorn
5 laurbærblade
Groft salt
5 spsk. eddike

7 dl. creme fraise
3 spsk. sød fransk sennep
Salt og peber
1 tsk. sukker
Citronsaft
1½ dl. piskefløde
250 g. rejer
hårdkogte æg
Karse
1 citron i skiver

Kom 12 dl. vand i en stor gryde og tilsæt peberkorn, salt, laurbærblade og eddike. Når det koger kommes fisken i og koger i ca. 5 minutter. Sluk for kogepladen og lad fisken trække i vandet i ca. 10 minutter. Tag fisken op på et skærebræt og lad den køle lidt af inden du piller fisken i mindre stykker og tjekker for ben/skindrester.

Dressingen laves ved røre creme fraisen sammen med sennep, sukker, salt og peber og lidt citronsaft. Pisk fløden til let skum og vend den i dressingen. Smag til og kom halvdelen over den kogte torsk i et fad hvor torsken lægges i midten. Den anden halvdel kommes i en skål og kommes på bordet som tilbehør til flutesene.
Pynt med rejer i den ene side og kogte halve æg i den anden. Drys med karse og lige inden servering kommes citronskiver på.
Server med flutes




Jeg kan ikke lige rejer, men resten smagte super godt og dressingen er rigtig god til fiskeretter! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget