søndag den 5. februar 2012

Rødgrød 'surprise'


Desserten i lørdags var denne rødgrød 'surprise' fra Mette Blomsterberg.

Det var egentlig ret nemt at lave og smagte helt fantastisk, omend de yngre gæster synes rødgrøden var for sur. Jeg kunne nemlig ikke finde rabarber på denne tid, så jeg brugte jordbær og hindbær, derudover ændrede jeg lidt på citronforholdet og pynten.

Min version lyder sådan

9 portioner
200 g. frosne jordbær
200 g. frosne hindbær
1 stk. vaniliestang
1-1½ dl. vand
100 g. sukker
Saften fra 1 citron
6 blade husblas

1 stk. vaniliestang
120 g. sukker
50 g. maizena majsstivelse
6 dl. sødmælk
2 stk. æggeblomme (jeg brugte past.)
2 bl. husblas
4 dl. piskefløde

Rødgrødssylt:
Vaniliestangen flækkes på den lange led og vaniljekornene skrabes ud med en lille kniv (gem den tomme vaniljestang). Kornene mases sammen på bordet med en anelse af sukkeret, således at kornene skilles ad. Vaniliesukker, den tomme vaniliestang, vand, sukker og saften fra citronen koges mørt under låg, ca. 25 minutter. Imens lægges husblassen i blød i en ½ liter koldt vand.

Gryden tages af varmen. Lad grøden afkøle let i 5 minutter. Vrid husblassen for vand og kom den direkte op i den stadig varme grød, rør god tog fisk den tomme vaniliestang op. Fordel grøden i de 9 udvalgte glas. Lad glassene stå på køl i min. 2 timer (eller 45 min. i fryseren skriver Blomsterberg)


Flødecreme:
Husblassen lægges i blød i en ½ liter koldt vand. Vaniliestangen flækkes på den lange led og vaniliekornene skrabes ud med en lille kniv. Kornene mases sammen på bordet med en anelse af sukkeret, således at kornene skilles ad, gem den tomme vaniliestang.
4 af de 6 dl. mælk og den tomme vaniliestang koges op i en gryde.

Imens blandes vaniliesukker, sukker og maizena. Dette piskes men det tilbageblevne mælk. Tilsæt æggeblommerne og pisk igen. Når mælken koger kommes "vanilieblandingen" op i den kogende mælk. Pisk mens cremen koger nogle sekunder og tykner. Gryden tages af varmen. Husblassen vrides for vand & kommes direkte op i den varme creme. Pisk godt (jeg brugte under hele denne process elpisker i gryden).
Cremen kommes op i en skål og tildækkes helt med plast (husholdningsfilm der ligger direkte på cremen, så der ikke dannes kondens!). Cremen nedkøles helt i køleskab minimum 1 time. Den helt kolde creme piskes ensartet. Piskefløden piskes til let skum i en anden skål.
Creme og letpisket fløde vendes forsigtigt sammen og flødecremen fordeles nu oven på rødgrødssylten. Pynt med revet chokolade og orangebuer fra Toms og hold dem kolde frem til servering.  






Det smagte rigtig godt og var super fine at servere. Det hele kunne laves i forvejen, hvilket altid er et must for mig når der kommer gæster :)

1 kommentar:

  1. Uff det ser ud til at være en god dessert og smart man kan lave den i forvejen :)

    Er helt vild med din blog, meget inspirerende :)

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget