søndag den 12. februar 2012

Nemme fastelavnsboller


I år har jeg sat mig for at afprøve lidt forskellige fastelavnsboller og jeg har allerede nået 2 slags i sidste uge. De første var nogle af en sundere slags og smagte egentlig okay, men jeg fik ingen billeder af dem, da de forsvandt ret hurtigt.
Men i tirsdags bagte jeg disse som var rigtig lækre. Tog nogle med på arbejde og kommentaren var bl.a.: "Da jeg først tog den op var den tung, men det smagte luftigt indeni". Så det var jo super :)

Jeg har rodet lidt rundt i opskrifter og endte med at sammensætte min egen, så værs' go', prøv dem!

10 stk.
Creme:
2 æg
2 spsk. sukker
1 tsk. vaniliesukker
2½ dl. sødmælk
2½ spsk. maizena

Dej:
350 . mel
2 tsk. kardemomme
150 g. margarine
1,25 dl. sødmælk
25 g. gær
1 æg

Start med at lave cremen så den kan køle af imens du laver bolledejen.
Kom mælken i en gryde og sæt det i kog. Imens det varmes op piskes sukker, æg og vaniliesukker sammen i en skål. Når mælken koger kommes æggeblandingen i sammen med maizena - pisk konstant imens. Kom massen tilbage i gryden og lad det koge i ca. 1 min. imens der piskes. Lad cremen afkøle.

Gæren røres ud i lunken mælk. Tilsæt kardemomme, smuldret margarine, ægget og kom melet i efterhånden til du har glat og smidig dej. Lad den hæve tildækket og lunt i ½ time.

Del dejen op i 10 dele - rul dem ud, kom cremen på, luk sammen og sæt dem på en bageplade og lad dem hæve imens ovnen varmer op til 200 grader.

Pensl med æg/mælk eller vand og bag dem i ca. 15 minutter.


5 kommentarer:

  1. De ser bare lækre ud! Måske også lidt giftige med den glasur ;-)

    Den tror jeg, jeg skal prøve den opskrift!!

    SvarSlet
  2. De smagte suverænt og cremen er rigtig god :)

    SvarSlet
  3. Det lyder godt, så er der slet ingen undskyldning for at jeg tester opskriften :-)
    Jeg har prøvet en del opskrifter, men ingen har ramt plet efter smagsdommernes smag ;) hehe

    SvarSlet
  4. Et forrådskammer! :-) Sådan et ville jeg elske at have.

    SvarSlet
  5. Karina: Jeg kan heller ikke forestille mig hvordan jeg har levet uden..

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget