tirsdag den 21. februar 2012

Fastelavnsboller med orangefyld


Jeg afprøver jo ret mange forskellige fastelavnsbolle-opskrifter i år og indtil videre er disse de allerbedste! Dejen er nem at arbejde med og fyldet er frisk og lækker!
Jeg har selv fundet mig frem til dejen efter flere forsøg og fyldet var en test som var en rigtig god idé!
10 stk.
Dej
1 pakke gær
½ dl. vand
2 dl. mælk
1 æg
2 spsk. olie
1 spsk. kardemomme
ca. 500 g. hvedemel

Creme
2 dl. sødmælk
1 æg
2 spsk. sukker
Kornene fra 1 vaniljestang
3 tsk. mel
1 TOMS guldbar med orangesmag

Lun mælk og vand sammen og rør gæren ud heri. Tilsæt de øvrige ingredienser og rør/ælt til du har en lækker smidig dej. Lad den hæve i en god halv time.

Imens kan du lave kagecremen så den kan nå at køle af. Kom alle ingredienserne i en gryde og bring det i kog under piskning indtil den bliver tyk som creme. Tag den af varmen, kom den i en anden beholder (jo tyndere lag jo hurtigere køler den) og lad den køle af i køleskabet.

Del dejen i 10 stykker, form dem til boller, lav et hul dem i dem, kom creme i og chokoladestykker, luk dem og rul til en rund bolle.

Lad dem hæve i ½ time, pensl med æg og bag i ovnen i 12 minutter ved 200 grader.

Jeg pyntede dem med en glasur af flormelis, kakaopulver og saft fra en appelsin og lidt revet appelsinskal.





Kom igang med dem!!!

2 kommentarer:

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget