tirsdag den 31. januar 2012

Stegeben i gryde


For noget tid siden havde abc-lavpris tilbud på flæskeben til 10 kr. pr. ½ kg.

Min mor har ofte lavet stegeben, men jeg selv har aldrig prøvet det, så nu skulle jeg igang.
Tommi er ikke meget til sådan noget kød (han elsker jo kun fars og pølser...), men han spiste da 2 stykker alligevel. Saucen blev super lækker og hele måltidet var virkelig fantastisk - især taget i betragtning af hvor let det var at lave - og billigt!

Det er svært at beregne hvor meget man spiser, men ca. 1 kg. ben til 2 personer. Opskriften fandt jeg i en Bilka-reklame (eller var det Føtex?!) og det smagte præcis som min mors :)

2 personer
1 kg. stege/flæskeben
Salt
Peber
Smør
1 spsk. mel
1 stk. laurbærblad
4 dl. boullion (1-1½ okseboullionterning+vand)

Dup benene tørre med køkkenrulle. Brun dem lidt af i en gryde i smør/margarine (gerne af flere omgange, så er det nemmere). Krydr med salt og peber og drys mel over benene mens de alle er i gryden. Tilsæt boullion og laurbærbladet og lad dem simre under låg i 1-1½ time. Husk at kigge til dem. Pludselig var det meste af mit væske væk, så hældte ca. 2 dl. mere vand i.
Du kan se benene er færdige når kødet nemt falder af.
Tag benene op - si kogevandet/skyen, så laurbærbladet og eventuelle kød/benrester sies fra. Kom det tilbage i gryden - jævn det og smag til med salt, peber og evt. ribsgele.
Server med kartoffelmos, sovsen og ribsgele eller syltede agurker.

MUMS! Rigtig søndagsmad...

2 kommentarer:

  1. Det ser ikke kønt ud, men åh det smager skønt! Jeg tror jeg vil lave det på søndag :)

    SvarSlet
  2. Jeg synes det ser lækkert ud :) He he, men ja, smagen er endnu bedre :) Mums!

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget