mandag den 7. november 2011

Amaretto muffins


For nogle måneder siden så jeg i Lidl-reklamen at de havde en flaske Amaretto til 75 kr. Jeg læste det højt for Tommi og vupti - dagen efter kom han hjem med en flaske. Jeg er vild med likør, men denne skulle nu ikk kun bruges til at drikke, men også til en omgang muffins.
I bogen Cupcakes & Muffins havde jeg luret på en opskrift på amarettomuffins. Jeg lavede nogle ændringer, da jeg synes opskriften var meget fed, så skar lidt hist og her og tilføjede lidt hid og did... De smagte suverænt godt og vakte stor lykke ved svigerfar og kone :)
12 stk.
140 g. smør
120 g. mørk chokolade
160 g. mel
2 tsk. vaniliesukker
1 tsk. bagepulver
150 g. sukker
1 knivspids salt
Ca. 1 dl. Amaretto
4 æg
Glasur af
150 g. flormelis
Lidt Amaretto

Over et vandbad smeltes chokoladen sammen med smørren. Det skal være som flydende nutella. I en skål piskes sukker med salt, æg, vaniliesukker og ½ dl. amaretto. Kom bagepulveret i melen og tilføj blandingen. Rør chokoladesmørret i og pisk en hurtig omgang. Kom dejen i 12 muffinsforme og bag dem ved 180 grader i ca. 20 minutter.
Når muffinsene er klar skal de køle af i 5 minutter. Herefter skal de dryppes med resten af amarettoen. Pynt med glasur og chokoladebønner.


Jeg lavede den anden dag nogle chokoladebønner af hvid chokolade smeltet med pebermynteessens og grøn frugtfarve - suveræn smag!!

2 kommentarer:

  1. Mums de ser gode ud! :)

    Hvad smager Amaretto af?

    SvarSlet
  2. De smagte fantastisk - overvejer at prøve med Baileys også :) He he

    Amaretto er en abrikoslikør med mandelsmag - lugten dufter af ren mandelessens, mums!

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget