tirsdag den 4. oktober 2011

Stuvet kålrabi


I sidste uge skulle vi jo have haft stuvet kålrabi. Derfor havde jeg købt en kålrabi i sidste uge og den sang nu på sidste vers. Men bruges skulle den! Så jeg fulgte næsten en opskrift jeg engang har revet ud fra et ugeblade og serverede det med medister. Nogle vil nok mene at der manglede kartofler, men kålrabien mættende simpelthen SÅ godt. Rigtig efterårsmad og det smagte rigtig godt – en anden gang tilføjer jeg dog noget frisk spinat, men det havde hverken Brugsen eller Lidl i går…


4 personer
Ca. 500 g. kålrabi der er skrællet og skåret i tern
4 dl. mælk
3 spsk. mel
35 g. margarine
Salt og peber
2 løg, hakkede
2 fede hvidløg
Olie/margarine til stegning


Kålrabiternene koges let i saltet vand, ikke for meget – kun lige så de er møre. I en lille gryde bages margarine og mel sammen og mælken tilsættes stille og roligt så det bevarer en tykkere konsistent og bliver til en hvid mælkesovs. Smag den til med salt og peber. I en anden gryde steges hakkede løg og hvidløg blanke i lidt olie/margarine. Tilsæt herefter kålrabiternene og steg dem med i ca. 5 minutter. Hæld mælkesovsen i gryden og lad det koge sammen i ca. 3 minutter. Smag til med salt og peber. Jeg serverede det til stegt medister, men frikadeller og andre farsretter vil være oplagt.
Skrællet kålrabi. Det var nemmest at dele den i kvarte og skrælle hver del.



Jep, Tommi troede først at det var ananastern for kålrabien er fin orange :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget