torsdag den 11. august 2011

Lækre lækre chokoladeboller


Imorges faldt jeg over det lækrest billede af nogle store lækre chokoladeboller inde hos Bitten og eftersom jeg havde alt til dem herhjemme og havde en alene-hjemme aften med Buddy gik jeg igang! Bitten havde fundet opskriften hos Kinna.

Jeg fulgte den stort set punkt til punkt, men ændrede i melmængden for 500 g. var ikke nok til min dej og jeg brugte margarine istedet for smør,

Jeg fik 11 boller ud af portionen, men vil være enig med Kinna og Bitten og sige at der kan blive 12 store lækre boller.

12 boller
50 g. gær
2 dl. mælk
100 g. margarine
2 æg
50 g. sukker
Et nip salt
100 g. hakket chokolade
½ tsk. kardemomme
Æg til pensling

Smelt margarinen i mikroovnen og lun mælk med. Rør gæren ud i margarine/mælkeblandningen. Tilsæt de resterende ingredienser og ælt dejen godt.
Lad den hæve et lunt sted i ca. 40 minutter
Form dejen til 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir - jeg satte mine ret tæt for jeg er vild med at rive en bolle af så siderne er 'bløde'
Lad dem efterhæve i ca. 40 minutter
Pensl bollerne med sammenpisket æg og bag dem ved 190 grader i ca. 12 minutter.





Det var en succes!!! Hold nu op hvor er de lækre!

2 kommentarer:

  1. Godt du kunne lide bollerne, for ja de er helt fantastiske - specielt når de er lune :D

    SvarSlet
  2. Dejligt at de også faldt i god jord hos dig :)
    Jeg skal være ærlig og indrømme, at jeg ikke aner, hvor meget mel jeg brugte, jeg kom bare i til dejen blev passende.

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget