tirsdag den 24. maj 2011

Forårskage med lime (AMO 3)

Da jeg fik AMO 3 i august sidste år, lavede jeg jo en liste over hvad jeg skulle lave fra den, men der har jeg sprunget over denne forårskage, men igår opdagede jeg at der lå 6 limefrugter i køleskabet og så måtte jeg jo afprøve denne opskrift.
Kagen smager godt, men toppingen skal jeg have gjort noget ved til næste gang da den ikke rigtig passede dertil synes jeg. Tommi havde nogle drenge over og lave bil med, så de var testpanel og der blev spist op, så den måtte jo være god nok.. I den oprindelig opskrift er der også hasselnødder i kagedejen, men dem undlod jeg :)

Opskriften lyder således

250 g. hvedemel
125 g. smør
1 tsk. vanilliesukker
4 æg
200 g. sukker
Skal af to lime (øko)
2½ tsk. bagepulver
1 dl. mælk
100 g. hvid chokolade

Smelt smørret, og lad det køle af. Pisk æg, sukker og vanilliesukker skummende. Rør smørret og derefter limeskallen i. Bland mel og bagepulver og rør det skiftevis i med mælken. Hak chokoladen og vend det i dejen og hæld den i en form. Bag den i 40 min ved 180 grader.


Imens laves et limelage, som skal mellem kage og topping - dette kan undlades, da det ikke havde den store effekt på min kage... Men altså

Bland saften fra 2 lime (50 g.) og 50 g. sukker i en gryde og lad det koge sammen i ca. 3 minutter. Smør det ud over den kolde kage med en dejskraber



Toppingen laver du af
200 g. flødeost
50 g. flormelis
Saft og skal af 1 lime

Bland det hele sammen og fordel det over den afkølede kage :)


3 kommentarer:

  1. MUUUUMS MUMS MUMS ! Den må jeg også have afprøvet. Har set på den SÅ mange gange.

    SvarSlet
  2. Hvordan kan jeg ha overset den kage i bogen????? God ser den i hvert fald ud, så nu må jeg heller nærlæse bagebogen igen:-)

    SvarSlet
  3. Kristine: Ja, kom igang ;)

    LaTascha: Ja, bogen er fyldt med så mange gode opskrifter at man nemt kan overse noget :)

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget