fredag den 4. marts 2011

Blomsterbergs æblekage med mazarin, karamel og mandler

I søndags var vi ude ved mine forældre at spise da min far havde fødselsdag, hurra! Til aftenskaffe medbragte jeg denne lækre kage fra Blomsterberg! Opskriften fandt jeg dog inde hos Birthe! Den er godt nok opgivet til 10 personer - men med mine øjne er den kun til 8, men vi er også ret så glade for kage i min familie! He he. Jeg lavede små ændringer i opskriften - mindre æble (havde ikke flere), ikke rørsukker, osv. Så min version kommer her:

Tærtebund:
400 g hvedemel
1 knsp. salt
½ tsk. flormelis
100 g smør, blødt
1 dl mælk
2 spsk. vand


Mel kommes i røremaskinen og salt, flormelis og smør tilsættes. Saml dejen og kom mælken i lidt efter lidt. Ælt dejen til den er sammenhængende og ensartet. Tilsæt evt. 1-2 spsk. koldt vand (det blev jeg nød til), hvis dejen er alt for tør. Læg dejen i en frysepose og læg den i køleskabet i mindst 1 time.


Dejen inden køleskabet

Mazarinmassen:
150 g rå marcipan
75 g sukker
75 g blødt smør
2 æg, let sammenpiskede

Kom marcipan og sukker i en skål. Tilsæt det bløde smør og ælt/rør det i. Tilsæt de let sammenpiskede æg lidt efter lidt og ælt/pisk videre til du har en tynd mazarinmasse.

Karamelmassen:
75 g mandler, grofthakkede
75 g sukker
50 g smør
½ dl piskefløde
½ spsk. flydende honning

Karamel:
Kom sukker, fløde, smør og honning i en gryde og kog det op, til en gylden karamel, ved lav til middelvarme. Tag gryden af varmen og vend de grofthakkede mandler i. Hvis karamellen skal stå lidt, så rør i den af og til. Den kan godt krakelere lidt eller blive lidt grynet, men ligeså snart det kommer på kagen og bliver bagt, smelter den sammen igen.

MUMS!

Fyldet:
7 æbler, skåret i tynde skiver
1 spsk. stødt kanel
1 spsk. sukker

Fjern kernehuset fra æblerne og skær dem i tynde skiver. Kom dem i en skål, drys med kanel og sukker og vend dem godt rundt, så kanel og sukker fordeles ensartet og alle æblestykkerne bliver dækket af blandingen.

NOTE til næste gang: skær hver båd over en ekstra gang!!


Æblerne med kanel og sukker!


Rul tærtedejen tyndt ud og beklæd en smurt springform med dejen. Skær den pænt til, for dejen trækker sig ikke sammen eller glider ned af siderne under bagning.

Fordel æblerne ovenpå tærtebunden og fordel derefter mazarinmassen ovenpå.

Sæt i en 175 grader varm ovn og bag i ca. 45 minutter. Tag kagen ud og lad den hvile i 15 minutter. Skru op til 185 grader. Når tærten har hvilet, fordeles karamelmassen ovenpå, tærten sættes igen i ovnen og bage i endnu ca. 10 minutter.
Tag tærten ud og lad den af køle lidt, inden springformens kant forsigtigt løsnes og fjernes.

Server den lun med creme fraise eller flødeskum

3 kommentarer:

  1. Jeg er SÅ vild med den kage :-D

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. ja, det vakte også stor begejstring hos familien!

    SvarSlet
  3. Den ser så lækker ud den kage :)
    Er normalt ikke så meget til æblekage, men den her tror jeg altså skal prøves :)
    /Lise

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget