tirsdag den 4. januar 2011

Stegt laks med kartoffelvafler og spinat

Her til aften stod menuen på stegt laks med kartoffelvafler og spinat. Laks blev bare stegt på panden og spinaten var sådane n frostpakke fra Lidl til 4,95,-
Så her kommer opskriften på de LÆKRE kartoffelvafler, som var vildt gode og smagte af hvidløg...
Opskriften er fra Arla.dk og jeg har kopieret den fuldstændig. Jeg lavede halv portion, altså til 2 personer, men der var rigeligt til 3-4 mennesker.

4 personer
4 æg
2½ dl skummetmælk - jeg brugte nu bare minimælk
1 spsk olivenolie
100 g hvedemel (ca. 1¾ dl)
2 tsk fintrevet citronskal -
hold lidt igen med citronen da de nemt kommer til at smage meget af det!
2 tsk groft salt
friskkværnet peber
3 knuste fed hvidløg - jeg brugte 2 til en halv portion og det var lækkert
1 kg rå, groftrevne kartofler

Pisk æg, mælk og olie sammen og tilsæt mel, citronskal, salt og peber. Vend hvidløg og kartoffel i og smag til. Tænd vaffeljernet - og vent til det bliver klar. Hæld ca. 1 dl kartoffelmasse i og fordel det på hele pladen. Luk vaffeljernet og steg vaflen i 4-5 min. (tryk ned på jernet, så den bliver stegt på begge sider). Løft forsigtigt låget, og løft vaflen fri af vaffeljernet. Tag vaflen af og hold den varm under alufolie. Steg resten af kartoffelblandingen på samme måde.


500 g. revne kartofler

Dejen inden vaffeljernet

Vaffeljernet på arbejde


De færdige lækre vafler

Lidt røget filet kom på panden inden laksen så der var lidt drys. Det smager af bacon når det er stegt, men kaloriemæssigt er de sundere


Den færdige ret!

5 kommentarer:

  1. Det var en dejlig afveksling fra almindelige kogte kartofler ;) Og hvidløgs-smagen var super!

    SvarSlet
  2. Hvis man ikke har et vaffeljern tror du så man kunne stege dem?

    SvarSlet
  3. Hmm, der må jeg være dig svar skyldig. Men vend gerne tilbage hvis du afprøver det :)

    SvarSlet
  4. Elana... Du kan sagtens stege dem som små pandekager... :-)

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget