fredag den 14. januar 2011

Jægerbrød (AMO 2)

Vi har et par hvidtøl til overs fra juletiden og den ene blev brugt til disse lækre brød - for ja, der blev faktisk intet mindre end 3 brød ud af opskriften - så lav evt. kun halv portion!
Opskriften er fra Amo's anden bog og er meget simpel!

3 brød
1 kg. mel
300 g. groft rugmel (det havde jeg ikke, så jeg brugte 200 g. fuldkornsmel og 100 g. skårne rugkerner).
4 dl. vand
1 hvidtøl
50 g. gær
25 g. margarine
1 spsk. salt

Varm hvidtøllet op til 37 grader (over i en skål og så 1½ minut i mikroovnen) og opløs gæren heri. Tilsæt de øvrige ingredienser og ælt til du har en ensartet dej!
Lad den hæve lunt og tildækket (med et fugtigt viskestykke) i en time.
Del dejen i 3 dele og form dem til brød (jeg bagte det ene i en brødform, men de andre blev mere 'bløde', så kan ikke anbefale en form til dette brød!). Lad brødene efterhæve i 30 minutter. Snit i brødene så der kommer nogle revner, pensl med mælk, vand eller øl og bag ved 220 grader i ca. 40 minutter!

Et godt brød med en masse smag og mætter rigtig godt!

7 kommentarer:

  1. Dem har jeg også lavet - jeg former dem til boller og bruger dem til madpakken; det bliver de rigtigt gode til.:o)

    SvarSlet
  2. Charlotte: Ja, jeg formede også nogle til boller og små flutes, men skorpen er blevet ret hård på dem :(

    Kristine: Ja, det smager også rigtig godt! og mætter mere end alm. franskbrød - en skive af det her er nok istedet for 4 almindelige! ;)

    SvarSlet
  3. Karina C. M. Schwartz17. januar 2011 kl. 20.04

    Kan alle tre brød være i ovnen på samme tid, eller bager du dem ad flere omgange - to først og dernæst det sidste?

    VH
    Karina

    SvarSlet
  4. Hej Karina,
    Jeg var selv i tvivl. Nu lavede jeg godt nok 2 brød og så resten af dejen blev formet til boller/flutes, men de fyldte alligevel 2 bageplader. Jeg spurgte på debatten og du kan læse svarene her: http://dindebat.dk/mad-drikke/736644-brod-i-ovnen-pa-samme-tid.html

    SvarSlet
  5. Har prøvet med alm. øl og 1 spsk honning og resultatet er unikt. Må jeg spørge om du sætter brødene nederst eller i midten af ovnen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jens
      Jeg bager altid brød i midten af ovnen.
      Uhm, ja honning i et brød er lækkert :)
      God dag.

      Slet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget