torsdag den 2. december 2010

Test af sundere konfekt!

Igår kom jeg til at lave lidt overspringshandlinger istedet for at koncentrere mig om min synopsis.
I et af de seneste FEMINA læste jeg nogle opskrifter på sundere konfekt lavet af disse produkter:

Jeg selv har aldrig smagt dem, men ved at vi i Netto sælger mange, som specielt børn bruger i madpakken som sundt slik.
Jeg afprøvede opskrifterne med banan- og blåbærstængerne samt nødderullen. De er ganske simple og stod til test igår til aftenskaffen.

Bananasplit:
15 stk.
1 pakke bananstænger (der er 5 stænger i en pakke)
½ dl. kokosmel
100 g. chokolade

Klip frugtstængerne i 3 stykker hver, så du får 15 stykker i alt. Hvis stænger er lidt hårde skal de bare æltes bløde i hænderne, men ikke for meget, så de smuldre. Hæld kokosmelet i en skål, og tryk hvert stykke frugtstang ned i kokossen. Rul dem til kugler.
Smelt chokoladen over vandbad, og dyp kuglerne én efter én, først i chokoladen og derefter i kokosmelet. Sæt kuglerne i køleskab indtil servering.


Nougatguf:
12 stk.
½ nødderulle fra Castus
½ pakke nougat (125 g)
100 g mørk chokolade
12 mandler

Skær 6 skiver af nødderullen, og skær dem i halve, så du får 12 skiver i alt. Skær 6 skiver nougat, og del dem i halve. Læg dem oven på nødderullerne, og klem dem forsigtigt fast. Sæt dem koldt, indtil du er klar til at overtrække.
Smelt den mørke chokolade over vandbad, og overtræk konfekten med chokoladen. Pas på ikke at kuldre for længe i chokoladen, da nougatten smelter!
Sæt en mandel på hver, og lad chokoladen stivne. Opbevar på køl indtil servering.

Blåbærdrømme:
15 stk.
1 pakke blåbærstænger fra Castus
125 g mørk chokolade
15 kandiserede violer

Klip frugtstængerne i hver 3 stykker, så du får 15 stykker i alt. Tril dem til kugler.
Smelt chokoladen over vandbad. Overtræk kuglerne med chokoladeog sæt en viol på hver. Lad chokoladen stivne og opbevar dem i køleskab indtil brug.

Der er også opskrifter på Prinsesseguf (jordbærstænger), Rom-Rosin (rosinstænger) samt Hot N' Spicy (figenrulle), men disse har jeg endnu ikke afprøvet! Alle opskrifter findes her - der er også de originale opskrifter på de overstående - jeg har skrevet dem i den version jeg lavede!

I IKEA købte jeg tidligere på året denne vandbadsindsats og den blev afprøvet igår. Den er GENIAL! Chokoladen blev perfekt og det var nemt og hurtigt at smelte det.

Da vandet kogte slukkede jeg for komfuret og satte vandbadsindsatsen i. Jeg tog ca. 80 % af den samlede mængde chokolade jeg skulle bruge og smeltede stille og roligt imens vandet stille kogte af. Vandbadsindsatsen satte jeg så over i en anden gryde og tilsatte de resterende 20 % chokolade og rørte stille rundt til det var smeltet! Så lod jeg det stå i ca. 5 minutter og køle lidt af inden jeg gik igang med at overtrække mit konfekt!

Her er det blåbærdrømmene og nougatguf!

Og bananasplits!

Igår på arbejde købte jeg desuden disse to hårprodukter fra Gun-Britt, da de var billige. Er der nogle som kender dem?

Hvis der mangler nogle G'er i indlægget her og fremover, så er det altså fordi Buddy har stået på computeren i sofaen og han ramte g'et ret hårdt! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget