mandag den 13. december 2010

Græsk bøf med flødekartofler og tzaziki lavet på Skyr

I weekenden stod menuen bl.a. på Græsk hakkebøf af oksekød med persille, feta og hvidløg i, og som tilbehør lavede jeg flødekartofler og tzaziki..



2 store hakkebøffer:
500 g. hakket oksekød
2 fed hvidløg - hakket
½ bundt persille - hakket
Ca. 15 fetatern - hvert tern delt i 4

Det hele blandes sammen med enten håndmikser eller i røremaskinen.
Formes til bøffer - stilles evt. på køl lidt så det kan sætte sig.
Steges på en varm pande i smør - evt. hvidløssmør hvis man har en rest fra sommeren...


Flødekartoflerne var meget simple

Kartofler i skiver til et passende fad
1 flaske cremefine til madlavning + lidt mælk ELLER
½ l. piskefløde
salt
peber
lidt revet muskatnød

Smør fadet og læg et lag kartoffelskiver - kryder med krydderierne - hæld noget fløde over - forsæt til du ikke har flere kartoffelskiver. Nogle kan lide at man drysser revet ost over til sidst..
Kommes i ovnen i ca. 1 time ved 200 grader til der ikke er meget flydende fløde tilbage....

Jeg ville lave tzaziki til, men gad ikke købe græsk yoghurt når nu jeg vidste at jeg havde et bæger islandsk SKYR hjemme i køleskabet..

1 agurk - revet

2 fed hvidløg - hakket

300 ml. SKYR

Den revne agurk kommes i en si over vasken og så presser du alt saften ud af det.

Blandes sammen med SKYR og hvidløg og smages til med salt og peber.

MUMS! Det var rigtig lækkert! Og vi var SÅ mætte at der ikke var plads til fredagsslik - smart!

1 kommentar:

  1. Uhm hvor ser det lækkert ud. Hvor er det længe siden jeg har lavet tzatziki. Hvor dejligt at i har fået foretaget juleindkøbene. Kunne godt lige bruge et glas Baileys nu! Har ryddet op hele dagen efter en kæmpestorm hernede. KNUS

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget