torsdag den 16. september 2010

Pærekage med marcipan


Endnu en opskrift fra Arla.dk, som er fulgt til punkt og prikke - næsten da..

Kage i springform til ca. 12 personer
5 faste, modne pærer (jeg brugte dem fra egen have)
1 spsk friskpresset citronsaft (jeg brugte nu bare det fra flaske)
250 g blødt smør (margarine)
300 g sukker (ca. 3½ dl)
3 æg (str. mellem)
375 g hvedemel (ca. 6¼ dl)
1 spsk bagepulver
1 tsk stødt kardemomme
¼ liter mælk
200 g groftrevet marcipan
1 tsk fintrevet citronskal (undlod jeg)
2 spsk sukker

Skræl pærerne, skær dem i kvarte og fjern blomst, stilk og kernehus. Skær pærerne i stykker (ca. 2 x 2 cm) og vend dem straks i citronsaft.



Pisk smør og sukker sammen, til det smuldrer. Pisk æggene i ét ad gangen. Pisk blandingen, til den bliver let og luftig. Bland mel, bagepulver og kardemomme. Tilsæt det i smørblandingen, skiftevis med mælken. Vend marcipan og dernæst pærestykker og citronsaft i dejen. Beklæd en springform med bagepapir og fordel dejen heri. Drys overfladen med sukker og bag kagen midt i ovnen.


Bag kagen ved 175 grader i ca. 40 minutter.


Pærer fra haven :)


Marcipanen hakkes..



Jeg fyldte lidt dej i muffinsforme, så Tommi og jeg kunne få en til aftenskaffe :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget