torsdag den 12. august 2010

Gulerodsbrud med solsikkekerner



Jeg faldt over denne opskrift inde på Jubii's debatforum og hende som havde postet den havde vedhæftet et LÆKKERT billede. Derfor gik der ikke længe før jeg skulle afprøve dem. Opskriften er oprindeligt fra bogen Meyers bageri skriver hun.



12 stk

50 g gær
5 dl lunkent vand
1-1,1 kg hvedemel
75 g sukker
15 g havsalt (jeg brugte alm. groft salt)
75 g blødt smør (jeg brugte margarine)
2 æg
150 g solsikkekerner
4 gulerødder, skrællede og revne

Hæld det lunkne vand i en skål, og rør gæren ud. Tilsæt hvedemel, sukker og salt, og ælt det sammen i skålen. (På det her stadie holdte jeg meget mel tilbage, det virkede som om dejen ville blive ALT for fast - men det udligner sig med smøren). Ælt så det bløde smør ind i dejen, og ælt den i 6-8 minutter, til du har en god, smidig dej. Dejen er så fast, at den nemt kan æltes på bordet.

Lad dejen ligger og hæve i 1 time. Lav så en fordybning i midten af den, og slå æggene ud i fordybningen. Kom også solsikkekernerne og gulerødderne ned til æggene. Fold dejen sammen til en stor bolle, og brug en kniv eller en metalskraber til at hakke dejen i småstykker med. Sørg for hele tiden at samle æggene op og ind i dejen. Dejen skal ikke være jævn, men bare sammenhængenede a la en hakkebøf. Når dejen er hakket helt i småstykket, deles den i 12 lige store brud, som forsigtigt løftes med metalskraberen (eller en paletkniv) over på en bageplade med bagepapir. Lad hæve i 1 time, og bag dem derefter ved 220 grader i ca. 15 min, til de er gyldne og gennembagte. Afkøl på bagerist.



Selv Tommi er vilde med dem - selvom "der er for meget fuglefoder i dem..."

2 kommentarer:

  1. Uhm, disse gulerodsbrud ser velnok lækre ud. Dem tror jeg, at jeg vil prøve at lave en dag. OK med fuglefrø i :o) Hilsen fra Jette og god lørdag til dig

    SvarSlet
  2. De er super lækre! Og nemme!

    Jeg har smidt nogle i fryseren og selvom de ikke smager som nybagte efter sådan en tur, så er de stadig gode efter optøning..

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget