lørdag den 14. august 2010

Chokoladetrøffelkage med pinjekerner

Den kage er en ren kaloriebombe og smager skønt - især med lidt is eller flødeskum til :) Opskriften er igen en inden fra Jubii Debatten, hvor der dagligt kommer nye lækre opskrifter!

125 g smør
3 dl sukker
1 dl kakao
2 tsk vaniljesukker
2 æg
2 dl hvedemel

Chokoladetrøffel:
200 g god, mørk chokolade
1 ½ dl piskefløde
2 spsk smør

½ dl pinjekerner

Smelt smørret i en gryde og tag den fra varmen - eller smelt det i en skål i mikrobølgeovnen. Rør sukker, kakao og vaniljesukker i. Rør æggene i, et ad gangen, og til sidst melet. Fordel dejen i en smurt tærteform (med løs kant). Bag kagen nederst i ovnen i ca. 20 min. ved 175 grader - den skal være lidt blød i midten. Rist pinjekernerne på bagepapir i ovnens eftervarme, til de tager farve og bliver gyldne. Sæt dem til side.

Chokoladetrøffel:
Hak chokoladen. Bring piskefløde og smør i kog under omrøring. Tag gryden fra varmen. Rør chokoladen i og lad den smelte. Hæld massen i en skål og lad trøffelen sætte sig i køleskabet i ca. 1 time. Bred den over kagen og drys med pinjekerner. Lad kagen stå koldt mindst 1 time før servering.

Tip:
Skal kagen serveres portionsanrettet, bør man vente med at drysse pinjekerner over, til stykkerne er skåret. Ellers trykkes de ned i chokolademassen, når man skærer.

3 kommentarer:

  1. Uhm, hvor lyder det lækkert - syndigt lækkert! Den kunne jeg tænke mig at lave til mine næste gæster :-)

    SvarSlet
  2. Hihi det er sørme mig der har postet den opskrift :D Den ligger også på bloggen :)

    SvarSlet
  3. BillyRubin: Årh, det vidste jeg ikke. Men det viser bare at du har nogle gode opskrifter.. :) Hi hi..

    Madame: Syndig er vist det helt rigtige ord ja..

    SvarSlet

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget