onsdag den 28. juli 2010

Man tager et blomkål....

Igår var jeg aktiv! Var godt igang herhjemme om formiddagen og så i Netto i 8½ time hvor jeg nåede en masse, yay! En af de ting jeg nåede herhjemme var at bikse en blomkålsgratin sammen, så Tommi bare skulle varme den om aftenen når nu jeg kom sent hjem..

Opskriften er oprindeligt fra en Fakta-reklame, men jeg tilføjede rasp til at drysse ovenpå.
4 personer:

1 blomkål
3 æg
60 g. mel
2 dl. minimælk
Olie

Del blomkålen i buketter og kog disse møre i letsaltede vand (så møre at du kan smadre dem i mindre stykker med skeen bagefter). Si vandet fra og lade dem køle af.
Kom olie i en gryde - tilsæt mælk og mel og pisk det sammen til en dej på middelvarme (det ligner lidt vandbakkelsesdej..). Tag den af varmen og tilsæt æggeblommerne. Hæld hviderne i en skål. Hviderne piskes stive og vendes i dejen.
Smør et ovnfast fad og fordel blomkålen deri. Dejen hældes ovenpå og jeg dryssede med lidt rasp. Bages i ovnen i 45 minutter på 175 grader..
Server med rugbrød med sennep...


De hindbær som jeg plukkede i mandags fik jeg renset og pakket i poser som kom i fryseren, så vi har til vinteren, he he...

Idag står den endnu engang på arbejde fra 12-20.15 - men jeg skal på vej derind forbi en cykelhandler for at købe en dims til Tommi. Traditionens tror er der nemlig byfest i den lokale by i uge 32 og torsdag står den i cykelturens tegn så Tommi er ved at renovere en gammel (GAMMEL) cykel han fandt hjemme i hans søsters lade i sidste uge.

Aftensmaden står på pitabrød som Tommi bager i aften. Hans lillebror og en veninde kommer forbi og spiser med :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvad synes du?

Print mig :)

Print Friendly and PDF

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Der var en fejl i denne gadget